International økonomi

Økonomiske ubalancer

25. marts 2020 af racerkøreren - Niveau: A-niveau

Har brug for lidt hjælp til en eksamensopgave. Vi har fået uddelt et overemne som er økonomiske ubalancer, og vi skal nu finde et underemne som vil skal skrive om. Ville høre om det kunne være en ide at skrive om den økonomiske ubalance i USA, altså her komme ind på deres underskud på betalingsbalancen. Tænkte også på at komme ind på deres velfærdsmodel, for at belyse den fattigdom og ulighed som der er i USA. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
25. marts 2020 af Germanofil

#0

Gør dig det først klart, om du vil fokusere på makro- eller mikroøkonomiske balancer. - Også selvom denne skelnen i sig selv kan vise sig at være problematisk i nutidens økonomiske system. Du kan sagtens skrive om USAs økonomiske ubalance ifht. betalingsbalancen. Hvordan tænker du at koble deres velfærdsmodel (el. mangel på samme) for at belyse fattigdommen og uligheden i USA på resten af opgaven, dvs. hvorfor er det relevant? 


Svar #2
26. marts 2020 af racerkøreren

Har næsten en færdig problemformulering, mangler nu bare noget redegørende. Jeg har tænkt mig at analysere hvordan det påvirker USA at de har et underskud på deres betalingsbalance. Til sidst vil jeg vurdere hvilke handlinger USA kan foretage sig for at forbedre deres betalingsbalance, hvor jeg vil komme ind på valuta, protektionisme og frihandel. Ved bare ikke helt hvad jeg skal redegøre for


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. marts 2020 af Germanofil

#2

Må jeg se din problemformulering i sin helhed? Så er det nemmere at give dig et præcist svar på dit spørgsmål. Sæt det gerne op i en punktform, fx "Gør rede for (...). Analysér (...) Diskutér / Vurdér".


Svar #4
26. marts 2020 af racerkøreren

"Gør rede for" er ikke rigtigt kommet frem til noget her

Analyser hvilken påvirkning det har på USA's økonomiske situation, at de har et stort underskud på deres betalingsbalance. 

Vurder hvilke handlinger USA kan foretage sig, for at forbedre deres betalingsbalance, med inddragelse af protektionisme og frihandel. 


Brugbart svar (1)

Svar #5
26. marts 2020 af Germanofil

#4

Et bud på en problemformulering kunne fx være:

"Gør rede for, hvad begrebet betalingsbalance dækker over.

Analysér, hvilken påvirkning det har på USA's økonomiske situation, at de har et stort underskud på deres betalingsbalance. 

Vurdér, hvilke handlinger USA kan foretage sig for at forbedre deres betalingsbalance. Inddrag i den forbindelse begreberne protektionisme og frihandel."


Svar #6
26. marts 2020 af racerkøreren

Okay ser på det. Takker for hjælpen.


Skriv et svar til: Økonomiske ubalancer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.