Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Radioaktiv stråling

27. marts 2020 af Devooox

Jeg sidder her med et problem i srp som jeg gerne vil have hjælp til at løse. Jeg har fået til opgave at indrage data fra et forsøg (linket) hvor vi målte strålingen fra en gammakilde fra forskellige afstande for at se hvor meget kilden aftog med afstanden. Jeg skal så ud fra de data vurdere evakueringszonen ved Tjernobyl. 

Info: Ved Tjernobyl-ulykken blev der udsendt 185*10^16 bq og evakureringszonen er på 30 km.

Umiddelbart ville jeg bare sætte forskiften fra forsøget lig med 0 og finde den afstand hvor kilden ikke kan måles mere. Derefter finde forholdet mellem kilden ved forsøget og Tjernobyl. Men jeg kan hverken sætte x lig med 0 i funktionen eller funktionen lig med 0 da det er en potensfunktion. Håber nogen kan hjælpe 


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. marts 2020 af peter lind

Du oplyser at intensiteten af strålingen er I=185*1016 bq (1,85*1016 bq ?) så må du antage at strålingen i afstanden r er I/r2


Svar #2
27. marts 2020 af Devooox

Jamen jeg har jo ikke radius?


Svar #3
27. marts 2020 af Devooox

Jeg skal sammenligne de to ting, men jeg ved ikke hvordan jeg finder strålingenmængden fra gammakilden


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. marts 2020 af peter lind

Den radoaktiv stråling må være foretaget i en afstand fra kilden. Radioaktiviteten aftager som 1/r2 hvor r er forholdet melllem disse


Svar #5
27. marts 2020 af Devooox

Hvordan indrager jeg så dataerne i forsøget - bare ved at se på deres udvikling?


Brugbart svar (0)

Svar #6
27. marts 2020 af peter lind

Den har ikke andet at gøre med spørgsmålet end at strålingen aftager som 1/r2


Brugbart svar (0)

Svar #7
27. marts 2020 af Eksperimentalfysikeren

Der er ikke nogen afstand, hvor strålingen er aftaget til 0 (når vi ser bort fra absorpsion i luften.) Du skal finde ud af, hvor stor en stråling, der accepteres, eller den naturlige baggrundsstrålings niveau, og så bruge det som grænse.


Svar #8
27. marts 2020 af Devooox

Hvis jeg vil bruge formlen I/r^2, hvilken enhed skal jeg bruge for afstanden? km? m? mm? 


Brugbart svar (0)

Svar #9
27. marts 2020 af peter lind

Samme enhed som den i afstanden for målingen af den oprindelige


Svar #10
27. marts 2020 af Devooox

Hvordan finder jeg I? Er det ikke bare intensiteten af strålingen da reaktoren på Tjernobylkræftværket eksploderede? Eller hvordan finder jeg I?


Brugbart svar (0)

Svar #11
27. marts 2020 af peter lind

Kom med hele opgaven


Skriv et svar til: Radioaktiv stråling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.