Historie

SRP HJÆLP - kildekritik af "Twelve Years a Slave"

30. marts 2020 af Marc6009 - Niveau: A-niveau

Hej derude :)

Jeg er i gang med at skrive SRP om filmen og beretningen "Twelve Years a Slave". Jeg sidder dog lidt fast i min historie analyse, da jeg skal sammenligne filmen med udvalgte dele af bogen fra 1853, hvor jeg herunder skal lave kildekritik. Har præsenteret bogen kildekritisk osv, men hvordan præsenterer jeg så filmen?

Det er vel ikke længere en førstehåndskilde da den er produceret så mange år after? Og hvordan laver jeg lige kildekritik mellem de to værker?

Håber i vil hjælpe mig på vej!! :)

Mvh Marcus


Svar #2
30. marts 2020 af Marc6009

Tak for svar thelma333. Mht til kildekritiske begreber, så ved jeg ikke hvor meget du har styr på, men jeg er lidt usikker på om hvorvidt der fx forekommer tendens i selvbiografien "Twelve Years a Slave" fra 1853.

Tendens handler vel om hvilket synsvinkel ophavsmanden har, og hvordan Solomon fx ser slaveriet.

Har dette citat: ”I can speak of Slavery only so far as it came under my own observation - only so far as I have known and experienced it in my own person. My object is, to give a candid and truthful statement of facts: to repeat the story of my life, without exaggeration, leaving it for others to determine, whether even the pages of fiction present a picture of more cruel wrong or a severer bondage.” 

Vil mene at der ikke forekommer tendens, da han jo siger at dette er hans personlige erfaringer med slaveriet i USA i 1800-tallet, og ikke på nogle måde får os andre til at få samme holdning til emnet som ham.

Har jeg ret eller er jeg helt forkert på den? :)


Skriv et svar til: SRP HJÆLP - kildekritik af "Twelve Years a Slave"

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.