Engelsk

Cosmetic surgery

31. marts 2020 af GCWR - Niveau: 9. klasse

Jeg står snart og skal op til eksamen i engelsk

Mit overemne: Mirror, Mirror on the Wall

Underemne: Cosmetic surgery

Jeg har virkelig brug for hjælp til at besvarer spørgsmålene, da der skal meget samfund og kultur med ind. Nogen der kan hjælpe?

Mine spørgsmål er:

Why did I choose this topic?

What is the difference between plastic and cosmetic surgery?

What is the most common types of cosmetic surgery?

Why are more people getting cosmetic surgery?


Brugbart svar (1)

Svar #1
31. marts 2020 af Germanofil

#0

Det første spørgsmål kan kun du svare på. Hvorfor valgte du det emne?
"Cosmetic surgery" fokuserer primært på at "forbedre" udseendet (fx kan man få lavet en mindre næse), mens "plastic surgery" fokuserer på en rekonstruktion (fx hvis man har mistet næsen). Det er den overordnede forskel.
Den mest almindelige type "cosmetic surgery" kommer jo an på, hvilket land du taler om, men generelt må det næsten brystforstørrelsesoperationer, fedtsugninger og næseoperationer ("nose-jobs").
Det sidste spørgsmål kan koges ned til mange forskellige faktorer; det er altså ikke let at svare definitivt på. Ét bud kunne være, at disse "cosmetic surgeries" er blevet mere tilgængelige for "almindelige" folk — men stadig primært er tilgængelige for folk med en relativt høj indkomst —, og at de føler behovet herfor pga. et urealistisk skønhedsideal (man må ikke ældes, dvs. se gammel ud; man vil ligne Hollywood-kendisser etc.).


Svar #2
31. marts 2020 af GCWR

Tusind tak. Det hjalp virkelig meget????

Brugbart svar (0)

Svar #3
31. marts 2020 af Germanofil

#2

Hvis det hjalp dig, behøver du ikke spørgsmålstegnene. :-)
God fornøjelse og held og lykke med din afgangsprøve i engelsk.


Svar #4
31. marts 2020 af GCWR

Hehe lavede en emoji men så lavede den spørgsmålstegn

Brugbart svar (0)

Svar #5
01. april 2020 af Stygotius

"Cosmetic surgery") = på dansk  "kosmetisk operation"


Brugbart svar (0)

Svar #6
02. april 2020 af DrNielsen

Kosmetiske operationer er ret kulturbestemte tror jeg. I mellemøstlige lande er det eksempelvis populært at få rettet næsen. Herhjemme er brystforstørrelser, løft af øjenlåg og fedtsugninger som det rigtigt nok bemærkes populære.
Der findes ingen danske opgørelser over kosmetiske indgreb eftersom størstedelen gøres i privat regi. De mest populære herhjemme - og måske i virkeligheden alle steder - er nok fjernelse af modermærker, vorter og gevækster. Det klares i almen praksis - og dem er der mange af - rigtig mange!

Svar #7
02. april 2020 af GCWR

Tusind tak. Det hjalp faktisk da jeg skal indrage meget kultur ind i. Så det kan jeg godt bruge bare det usa

Brugbart svar (0)

Svar #8
02. april 2020 af DrNielsen

Du må prøve at søge rundt på nettet. Mit bedste bud er at amerikanernes fordeling i store træk ligner den danske :-)

Svar #9
02. april 2020 af GCWR

Hmm både og i Danmark er øjenlågsoperationer mest populærer hvor det i USA er bryst

Brugbart svar (0)

Svar #10
02. april 2020 af DrNielsen

Og hvor stammer de tal fra?
Jeg vedholder at det mest populære herhjemme er fjernelse af vorter, modermærker og gevækster. Men det er et skøn da der ikke findes opgørelser :-)

Svar #11
02. april 2020 af GCWR

Fandt det på en hjemmeside kan sku ikke huske hvad den hedder. Men ja kender et par stykker der har fået øjenlågsoperation så det svinger vel

Når du skriver Nielsen læge. Er det så fordi du er læge eller? Det forvirrer mig

Brugbart svar (0)

Svar #12
02. april 2020 af DrNielsen

Ja, jeg er læge. Mit efternavn er Nielsen.
Når det står på ekstrabladet, TV2 eller hvor du har fundet det inkluderer det nok ikke modermærker osv. det er mest spændende at høre om. Men det tror jeg altså er de mest populære :-)

Svar #13
02. april 2020 af GCWR

Det kan nemt være. Der også mange der får modemærkekræft i Danmark end man tror. Det var inde på en side om plastik kirurgi

Brugbart svar (0)

Svar #14
02. april 2020 af DrNielsen

Det er rigtigt. Men er der tale om modermærkekræft er det ikke en kosmetisk operation længere. Så er det en kurativt intenderet fjernelse. Re-opereres man senere kan der være tale om er kosmetisk eller plastisk indgreb. Det gøres eksempelvis hvis man dækker et fjernet område med et stykke transplanteret hud.

Svar #15
02. april 2020 af GCWR

Ja okay det rigtigt. Er du kirurg eller?

Brugbart svar (0)

Svar #16
02. april 2020 af DrNielsen

Nej, det er jeg ikke. Og det regner jeg heller ikke med at blive. Jeg tror jeg enten bliver anæstesilæge(dem der bedøver og kører i lægebil og flyver lægehelikopter) eller nyrelæge :-)


Svar #17
02. april 2020 af GCWR

What det lyder spændene. Min største drøm er at blive sygeplejerske det har det været i 10 år

Brugbart svar (0)

Svar #18
02. april 2020 af DrNielsen

Det er også et mega fedt job - den drøm skal du da bare forfølge så den kan gå i opfyldelse!


Svar #19
02. april 2020 af GCWR

Ja!

Skriv et svar til: Cosmetic surgery

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.