Samfundsfag

Blokpolitik

03. april kl. 00:12 af Nina122 - Niveau: A-niveau
Hej alle
Jeg skal skrive en aflevering omkring blokpolitik. Her er det konkrete emne “fordele og ulemper ved opløsningen af den traditionelle opdeling i rød og blå blok for samarbejdsmulighederne”
Jeg har utrolig svært ved at finde fordele og ulemper ved opløsningen af blokpolitik ???
Please hjælp!!

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. april kl. 08:03 af Jeppe101

Hvilke bilag har du fået? Står der ikke noget i dem?


Svar #2
03. april kl. 09:07 af Nina122

Jo dette er mit bilag - file:///Users/dd/Documents/Samfundsfag/Afleveringer/Skriftlig%20samfundsfagsopgave%202%20(1)/files/180255_bilag_c3.pdf

Jeg kan bare ikke helt se fordelene og ulemperne?

Der skal selfølgelig gøres brug af nogle teorier omkring partiadfærd, men jeg ved dsv ikke hvilke


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. april kl. 09:12 af Jeppe101

Du linker vist til en fil på din egen computer.

Men du mener vist bilag C3? 

Og du besvarer det vejledende opgavesæt 2 “Adfærd”?

I opgavespørgsmålet står der, at du skal bruge din viden om partiadfærd – og at du skal diskutere fordele og ulemper. Har du styr på at lave en diskussion i Samfundsfag?


Svar #4
03. april kl. 09:37 af Nina122

Nej, dette er første gang, så har ikke helt styr på det. Det er dog ikke hvordan man skriver en diskussion, jeg har brug for hjælp til. Min lærer er meget forstående og har også nævnt for os flere gange, at evnen til at skrive en diskussion osv, kommer senere. Jeg har bare brug for at finde fordele og ulemper, da jeg ikke helt kan finde dem i bilaget:)


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. april kl. 14:50 af Germanofil

#4

Det kan jeg godt forstå — altså at det kan være svært. Du skal lede efter fordele og ulemper, som optræder implicit (= uden de nødvendigvis bliver direkte nævnt) i teksten. 
De fordele og ulemper du leder efter, skal du finde med udgangspunkt i bilaget — næsten ligesom du ville lede efter dem i en dansk-, engelsk- eller tyskfaglig kontekst. Med andre ord skal du altså finde centrale tekststykker og kommentere, vurdere og diskutere dem vha. samfundsfaglige begreber, teorier og metoder.
Hvis vi lige kort definerer blokpolitik, kan begrebet jo betyde, 'politik, der bliver ført indenfor en given politisk blok'. Dermed udelukker denne definition et bredt, politisk samarbejde over midten. Med andre ord er blokpolitikken altså politisk inkluderende (inkluderende for regeringen og dennes blok) og samtidig ekskluderende (for oppositionen). — Netop dette kan jo i sig selv også være en fordel eller ulempe rent politisk og demokratisk.
Rent demokratisk kan det ses som en fordel, fordi — og dette er meget groft skitseret eksempel — de 51 % af stemmerne ikke dikterer, at de 49 % af stemmerne (reelt) står udenfor indflydelse. Før i tiden har mange, bl.a. kommentatorer og journalister, jo netop også hæftet sig ved følgende faktum: "Hvem kan tælle til 90 (mandater)?".
Er denne situation — eksemplificeret ved "at kunne tælle til 90" — en demokratisk fordel? Altså at en stor del af befolkningen, som har angivet deres stemmer, reelt ikke har nogen indflydelse på, hvordan landet skal ledes? Omvendt kan man så spørge: Er det nødvendigvis en ulempe, for i et dekomrati bestemmer flertallet — uanset hvor "lille" dette flertal måtte være?
Nu er den parlamentariske situation i Folketingets sammensætning ikke længere så klar ("blokpolitikken er død"), som den tidligere har været. En etpartiregering har (som regel i hvert fald og slet ikke i Danmark) ikke mandater nok til at gennemføre sin politiske dagsorden alene; den skal arbejde bredt i Folketinget for at få gennemført sin politiske dagsorden. Dette kan jo også føre til en vis form for usikkerhed for både den offentlige sektor (skal der eksempelvis spares, eller skal der ikke spares på et givent område?) og for det private erhvervsliv (kommer der selskabsskattelettelser eller ej?), fordi regeringen ikke på forhånd ved (selvom de givetvis har en idé om), på hvilke områder den skal give indrømmelser, hvis den vil have sin politik gennemført.

Det var den overordnede forklaring, der (forhåbentlig) sætter nogle tanker og overvejelser i gang.
Alternativt kan du også vælge et citat, anvende din samfundsfaglige viden til at disktuere fordele og ulemper og dele den med lektiehjælperne i dette forum. — Du behøver jo ikke at angive, hvad du reelt har tænkt dig at skrive. Du kan jo tage et citat og skrive, at du tænker at bruge disse begreber, teorier og/eller modeller, fordi ... og så give en kort begrundelse for, hvorfor de netop kunne være relevante.

Jeg håber, det hjalp dig lidt videre. Hvis du har spørgsmål, kommentarer o.a., skal du være velkommen til at henvende dig igen.


Svar #6
03. april kl. 15:15 af Nina122

Tusind tusind tak for hjælpen! Det hjælp meget, og satte i den grad flere ideer i mit hoved!


Skriv et svar til: Blokpolitik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.