Samfundsfag

Medborgerskab

27. maj 2020 af sea789 - Niveau: A-niveau

Hej studieportalen

Jeg er i gang med at skrive en samfundsfagsaflevering, og må indrømme, at jeg har fået en skriveblokade. Har i nogle ideer om, hvordan man kan styrke medborgerskabet i Danmark?

Det er blot til inspiration, for føler jeg gentager mig selv for meget. Har skrevet lidt om at mindske velfærdsstatens rolle således civilsamfundet får en større rolle og at medansvaret styrkes blandt lokale fællesskaber (dog har dette konsekvenser for statens fattige borger). Samtidig kan man skabe mere opmærksomhed på at inddrage unge til at gøre frivillige indsatser.


Brugbart svar (1)

Svar #1
30. maj 2020 af iznothing

Et af de vigtigste steder man kan regulere den slags er ved at decentralisere - altså flytte de politiske beslutningsprocesser så tæt på de mennesker de omhandler som muligt. Tesen er egentlig rimelig simpel; hvis man føler, man har mulighed for at få indflydelse, så er sandsynligheden for at man engagerer sig større. Det er også et interessant tema, fordi tendensen i mange år har været den modsatte. Mange beslutninger der tidligere lå i Folketinget ligger nu i EU, de 15 amter blev til 5 regioner, og en del af deres magt blev i øvrigt flyttet til Folketinget, de 273 kommuner blev til 91, og helt nede på institutionsniveau ser man også at de små skoler, sygehuse og daginstitutioner fusioneres til stadigt større enheder. Dette gør det mere og mere uoverskueligt at øve indflydelse, hvorfor den gruppe der forsøger bliver mindre og mindre.

Et andet vigtigt område er hvordan man øger medborgerskabet hos marginaliserede grupper (økonomisk, socialt og kulturelt), fx kontanthjælpsmodtagere, handicappede, flygtninge/indvandrere mv. Disse grupper har en tendens til at deltage mindre i foreningsliv, bestyrelsesarbejde mv. Så initiativer til at styrke deres deltagelse vil klart have en positiv effekt. Det kan fx være større grad af tosprogethed eller andre måder at bryde sprogbarrierer på, hensyntagen til anderledes kulturel adfærd (fx alkohol og svinekød), tilgængelighed for handicappede, fx tegnsprogstolkning og kørestolsadgang mv.

En tredje ting er et øget fokus på at de offentlige institutioner (daginstitutioner, skoler, uddannelsessteder, hospitaler, plejehjem mv.) fokuserer på borger- og brugerinddragelse og aktivt forsøger at opdyrke engagement, fx ved at understøtte elevråd og patientforeninger i deres arbejde. 


Skriv et svar til: Medborgerskab

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.