Historie

Historie - Murens fald

09. juni 2020 af laur728 - Niveau: 9. klasse

Hvorfor kostede genforeningen mellem øst og vest Tyskland omkring 1.500 milliarder euro ?

Hvad var forskellen på øst og vest ?


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. juni 2020 af Moderatoren

1. Find ud af hvad de har brugt penge på.

2. Prøv at læse om vesttyskland og østtyskland, så kan du finde forskellene.


Svar #2
09. juni 2020 af laur728

1. Var det nedbrydning af muren der kostede størstedelen af pengene ?


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. juni 2020 af Moderatoren

Det ved jeg ikke – men jeg tænker, at du måske kan søge dig frem til, hvad der har kostet penge?

Du skal tænke på, at det var 2 helt forskellige økonomier, som blev genforenet. 


Svar #4
09. juni 2020 af laur728

Ved du hvad der skete efter 2. verdenskrig, som udløste behovet for at bygge en mur mellem øst og vest?


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. juni 2020 af Moderatoren

Ja – hvis du læser om Berlinmurens historie, så lærer du det hurtigt. Der findes også flere dokumentarer på drtv, som er værd at se.

Edit: Eller der er vist ikke så mange i øjeblikket, men denne er fin nok:
https://www.dr.dk/drtv/program/vilde-flugtforsoeg-over-berlinmuren_147621


Brugbart svar (0)

Svar #6
09. juni 2020 af Moderatoren

Dette fortæller dig kort og godt om historien:
https://www.dr.dk/ligetil/sprogskoletemaer/berlinmuren-delte-berlin-i-28-aar

Du kan selv søge efter uddybende tekster. Måske din lærer allerede har udleveret noget?


Svar #7
09. juni 2020 af laur728

Tak

Hvordan kan det være at indkomsten er højere i vest end i øst i dag ?


Brugbart svar (0)

Svar #8
09. juni 2020 af Moderatoren

Hvordan har du prøvet at finde ud af det?


Svar #9
09. juni 2020 af laur728

Jeg har søgt rundt på nettet, men kan ik finde noget brugbart


Brugbart svar (0)

Svar #10
09. juni 2020 af Moderatoren

Prøv at fortsætte med at søge – ofte finder man ikke bare et svar på sådan et spørgsmål på få minutter. Ofte står svaret heller ikke direkte. 

Det er et svært spørgsmål – hvem har stillet det?


Svar #11
09. juni 2020 af laur728

Det er et arbejdsspørgsmål i min problemstilling


Brugbart svar (0)

Svar #12
09. juni 2020 af ringstedLC

#2: Selve nedbrydningen kostede selvfølgelig penge, men slet ikke så mange.

Østtyskland havde nok den højeste levestandard af de østeuropæiske lande. Men iflg. Wikipedia (- kilde) var meget af den baseret på lån i vestlige lande, der til gengæld gennem Østtyskland fik leveret relativ billig olie fra Sovjetunionen. Ved Genforeningen skulle disse lån sikkert indfries af den vesttysk økonomi.

De ca. 18 mill. østtyskere og Østtyskland var i realiteten det første af østbloklandene, der blev optaget i EU. Men fordi staten samtidig blev indlemmet i et af EU's rigeste lande, skulle dens økonomi bringes op på et meget højt niveau af de ca. 63 mill. vesttyskere for at realisere genforeningen.

Da EU senere optog flere af de gamle østbloklande, har EU hver eneste gang måttet investere mange euro for bare at bringe deres økonomi op på et minimumsniveau for et EU-land.

#7: Hvis det er rigtigt, og det tror jeg gerne, så skyldes det nok, at Tysklands mest betydningsfulde industrier stadig ligger i den centrale og sydlige del af det gamle Vesttyskland. Østtyskland har ikke mange naturlige ressourcer udover land- og skovbrug og brunkul og det er der ikke den store økonomi i. Samtidig kan arbejdskraften fås billigt og nemt fra nabolandet Polen.

Og selvom hovedstaden Berlin, Tysklands største by  (3.4 mill.), er en af Europas største byer, så har den som nok Europas eneste hovedstad vokset sig mindre. Allerede i 1920 boede her omkring 4 mill. Denne nedgang skyldes nok dels 2. Verdenskrig og så opdelingen under den Kolde Krig.


Skriv et svar til: Historie - Murens fald

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.