Psykologi

evolution og mutation

25. august 2020 af Klaus17 - Niveau: C-niveau

hej :) 

jeg har fået til opgave at beskrive hvad evolution er ved at bruge mutation i min beskrivelse, men jeg ved ikke helt hvordan jeg skal få det til at hænge sammen. 

som jeg har forstået det så er mutation en forandring i cellers dna. 

det jeg ikke helt forstår er hvis en celle bliver farlig forandret vil mennesket få kræft men hvordan påvirker det en hel art og hvordan vil den art uddø når man snakker om evolution, også hvis en celle er normal hvordan gør det at arten overlever og at der vil være flere af den? 

man arver jo fra forældrene hvordan har det så med andre mennesker at gøre? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
25. august 2020 af Krollo (Slettet)

»Eksempelvis har en mutation i det gen, der danner farvestoffet i vores øjne, engang skabt genetisk variation for egenskaben øjenfarve (brune øjne eller ”mutationen” blå øjne).«

»Og fordi en lilletå ikke har stor betydning for mennesker, er det muligt, at nogle mennesker fødes uden lilletæer på grund af en genetisk afvigelse. Så tilfældighederne, altså den genetiske varians, skaber byggeklodserne for, at evolution kan forløbe.«

Hvad sker der så?

»Spørgsmålet er, om en fejl, for eksempel manglende lilletæer, betyder noget for et individs evne til at overleve og reproducere. En lilletå er ikke specielt vigtig, hverken fysisk eller kulturelt, så personer, der fødes uden lilletæer, vil formentlig have lige så gode muligheder for at reproducere som andre, og dermed sprede den variation, der giver manglende lilletæer.«

»Er der i stedet tale om en variant, der forårsager mindre stærke muskler hos en hanløve, bliver han mindre stærk, og har dermed dårligere mulighed for at tilkæmpe sig fadderskab.«

Kilde.


Brugbart svar (1)

Svar #2
25. august 2020 af Krollo (Slettet)

Altså ud fra eksemplerne kan du se, at en gavnlig mutation vil resultere i bedre muligheder for at overleve og reproducere. Når der reproduceres, går mutationen videre til afkommet, og derved spredes mutationen. Efter lang tid, vil denne mutation vise sig i mange individer inden for arten, og arten har altså gennemgået en evolution.

Omvendt vil en negativ mutation resultere i forværrede muligheder for overlevelse og reproduktion. Derfor går denne mutation højst sandsynligt tabt og videreføres ikke til artens kommende generation.


Brugbart svar (1)

Svar #3
25. august 2020 af Krollo (Slettet)

#0 Dit indlæg hører for øvrigt til inden for biologi..


Skriv et svar til: evolution og mutation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.