Samfundsfag

velfærdstaten

25. august 2020 af lauhan (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej.

Jeg er igang med en opgave i samfundsfag, kan i hjælpe mig med at forklare hvad der menes med, hvilke type ydelser kom der i udviklingen af velfærdstaten? 

Jeg forstod det sådan at der fx kom fattigdomshjælp, og alderdomspension. Men hvad tror i?


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. august 2020 af Moderatoren

Hvad har du fået udleveret af kilder om velfærdsstaten? Det er nok det, som du skal tage udgangspunkt i.


Brugbart svar (1)

Svar #2
27. august 2020 af iznothing

Hvis der bare står "ydelser" i opgaven bør det skulle tolkes bredt; altså ikke kun de rent økonomiske tilskud, men også ting som dagtilbud, folkeskoler, lægehjælp, plejehjem osv.

Hvis der står "økonomiske ydelser" eller lignende er det som du tænker. Vær dog opmærksom på at fattighjælp var et gammelt begreb, som også indebar at man mistede basale rettigheder mv. I overgangen til velfærdsstaten begyndte man at først at tale om "offentlig forsorg" i 1933 og i den reelle vefærdsstat overgik man til "bistandshjælp" i 1976 og "kontanthjælp" i 1998. 

Der er et godt overblik over den sociale sikrings udvikling her: 

https://www.arbejdermuseet.dk/viden-samlinger/arbejderhistorien/plads-til-os-alle/goer-din-pligt-kraev-din-ret-velfaerdssamfundet/social-sikring/


Svar #3
27. august 2020 af lauhan (Slettet)

mange tak


Skriv et svar til: velfærdstaten

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.