Engelsk

Concord

12. december 2020 af linimuzz - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, 

Jeg har et spørgsmål omkring concord i engelsk.

Er subject-predicator concord det samme som subject-verb concord?

På forhånd tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. december 2020 af Stygotius

Du har et spørgsmål om kongruens,  -ikke et spørgsmål omkring concord   - -hvis du vil tale dansk..

"Concord" hedder på dansk  "kongruens", ikke concord, , og det er bl.a. forholdet i en neksus mellem hovedverbet og dets subjekt. Man siger at de kongruerer.  Subjekt og verballed skal på engelsk kongruere i tal og person 


Svar #2
13. december 2020 af linimuzz

Hej, 

Tak for svar.

Det er dog ikke den danske kongruens jeg snakker om, men derimod den engelske concord. Det eneste jeg er i tvivl om er om S-P concord og subject-verb concord er det samme på engelsk. Mit spørgsmål har intet med dansk at gøre :) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. december 2020 af Stygotius

Det var heller ikke det jeg mente.

Ja, subjekt-verballedkongruens er det samme på engelsk som på dansk.

Dér hvor man kunne komme i tvivl, er ved de såkaldte "kollektive substantiver"  .....som f.eks. "family-company-firm-government-crew-clergy.

Man har også kongruens mellem et substantiv og et adjektiv som f.eks. i "Huset er nyt - husene er nye - bilen er ny" og mellem substantiv og artikel f.eks. "En god idé" - et godt forslag.

At nogle siger vanvittige ting som f.eks. "En af de gode forslag" gør ikke sagen bedre.

P.S.  
Det hedder stadig "kongruens",  -ikke "concord"


Skriv et svar til: Concord

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.