Andre fag

Tvivl

10. januar 2021 af mig2021 - Niveau: 8. klasse

Hej jeg vil gerne bar ved hvilken uddanelske skal jeg tage til blive læge efter skolen.Jeg studerer i 8. klasse.


Brugbart svar (2)

Svar #1
10. januar 2021 af Krollo (Slettet)

Der er flere veje, men de oplagte er enten:
· STX
· HTX
· HF

Det er desuden oplagt, at du vælger en naturvidenskabelig studieretning, eftersom adgangskravene (se evt. billedet) til medicinstudiet hovedsageligt består af naturvidenskabelig fag.

Jeg anbefaler disse studieretninger:

· Matematik A, fysik A, kemi B
· Matematik A, kemi A, fysik B
· Bioteknologi A, matematik A, fysik B
· Biologi A, kemi B, fysik C

Det skal dog bemærkes, at du også skal have (mindst) dansk A, engelsk B og matematik A. Derfor skal du trække matematik op på A-niveau i den sidstnævnte studieretning.

En anden ting, som du skal være observant på er, at det selvfølgelig kræver et højt gennemsnit. Du kan evt. eksperimentere med adgangskortet for at se, hvorvidt din valgte uddannelse giver adgang til studiet.

Dog er enkelte blevet optaget gennem f.eks. HHX ved at supplere med fag efter gymnasiet. Det anbefaler jeg dog ikke, da det tager længere tid, og de fleste ting, du lærer på HHX, er irrelevante.


Brugbart svar (1)

Svar #2
10. januar 2021 af Krollo (Slettet)

Tal evt. med din UU-vejleder, en lærer eller dine forældre, som nok kan hjælpe dig med at finde en passende ungdomsuddannelse :)


Svar #3
10. januar 2021 af mig2021

#svar1 tak for dit svar det var meget brugesom.


Brugbart svar (1)

Svar #4
10. januar 2021 af Absalon1201 (Slettet)

Gå på www.ug.dk søg efter medicin og læs adgangskravene og lidt om studiet.


Skriv et svar til: Tvivl

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.