Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Problemformulering til reaktionshastighed?

10. januar 2021 af Mobu

Jeg er på bar bund angående en overordnet problemformulering vedrørende reaktionshastighed til min SRO og mine lærere er desværre ikke de bedste til at give eksempler. 

Så hvis nogen har ideer eller har skrevet en problemformulering med reaktionshastighed, ville det være en kæmpe hjælp.

Tak på forhånd!


Brugbart svar (1)

Svar #1
10. januar 2021 af Krollo (Slettet)

Hej. Jeg skrev også SRO om netop reaktionshastighed. Vi skrev ikke en problemformulering, men en opgaveformulering (se billedet). Er der et forsøg, som I skal inddrage i jeres SRO?


Svar #2
10. januar 2021 af Mobu

Desværre kender jeg ikke forsøget endnu, da vi jo ikke selv kan lave det pg.a. corona /:

Har du desuden et par kilder? Jeg er i gang med at undersøge reaktionsordner osv.

Tak for svaret igen!! (:

Brugbart svar (1)

Svar #3
10. januar 2021 af Krollo (Slettet)

Jo, her er kilderne. De står for øvrigt ikke, som de skal i litteraturlisten.

· Isis Kemi B; afsnit 6.1: Reaktionshastighed
· Isis Kemi B; afsnit 7.2: Spektrofotometri
· BASISKEMI A; Reaktionskinetik (vedhæftet)
· MetodeNU; afsnit 2.2: Kvantitativ metode
· plus A1 stx; afsnit 1.3: Ligning og graf for en lineær sammenhæng
· Mindste Kvadraters Metode (Powerpoint)

Det er muligvis kun de første 3 kilder, der er relevante for dig, eftersom de sidste 3 behandler matematikken. Vi læste for øvrigt ikke det hele i tredje kilde.


Brugbart svar (1)

Svar #4
10. januar 2021 af Krollo (Slettet)

I forlængelse af #3

Kilde 3 er for stor til at oploade... kan lige prøve at oploade den i to dele.


Brugbart svar (0)

Svar #5
10. januar 2021 af Krollo (Slettet)

.


Brugbart svar (1)

Svar #6
10. januar 2021 af Krollo (Slettet)

Filen er for stor til at oploade på Studieportalen, så har lagt den op her:

https://drive.google.com/file/d/1TTH-tRX8WkmFe5aCQQ5j_BkUiJSmN8IM/view


Svar #7
13. januar 2021 af Mobu

Undskylder det sene svar, men tusind tusind tak for især at sende den sidste fil. Desværre har jeg ikke adgang til de to første kilder, men bogen er rigeligt indtil videre! 

Status er at jeg kan vælge mellem et forsøg, der minder om det du har sendt (krystalviolet) der omhandler azorubin eller et forsøg med persulfat + iodidioner (her har min lærer sagt at man anvender initialhastighedsmetoden).

Ved du eventuelt hvilket matematik man kan inddrage i de to forsøg og er der et af forsøgene som du ville "anbefale"? Jeg er selv i tvivl med initialhastighedsmetoden i forsøg 2, da jeg ikke er helt sikker på hvilken matematik jeg kan anvende? Dog kan jeg se i de

Tak igen for at svare og bruge tiden på det her, du er en kæmpe hjælp for mig og mange andre :)!


Brugbart svar (0)

Svar #8
14. januar 2021 af Krollo (Slettet)

#7

Hej, det er helt fint. Jeg ved desværre intet om det andet forsøg ang. persulfat og iodidioner.

I vores SRO bestod det meste af matematikken blot af lineære og eksponentielle regressioner over 0., 1. og 2. ordens reaktioner. Vi inddrog også udregningen af hastighedsudtrykket i analysen.

I redegørelsen udledte/omskrev vi nogle formler, men det var meget enkelt. I redegørelsen lavede vi også en regression over nogle data vha. mindste kvadraters metode.

Det skal dog siges, at vi ikke havde lært differentialregning endnu, og jeg ved derfor ikke, om lærerne forventede mindre, eller om det var helt fint.


Skriv et svar til: Problemformulering til reaktionshastighed?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.