Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

SRP hjælp!!!!

09. marts 2021 af kuqq (Slettet)

Hej! Jeg har virkelig brug for hjælp.

Jeg er igang med at skrive min SRP opgave og jeg er simpelthen gået i stå :(

Jeg har om kolera med fagene biologi og historie og jeg er nået til analysedelen, hvor jeg skal komme ind på hvad årsagerne var til at der opstod koleraepidemi i danske byer i midten af 1800-tallet? problemet er at jeg har ikke har styr på hvordan man skriver/laver en analyse i historie. Det andet er at jeg er blank på hvad jeg kan komme ind på i forhold til årsagerne.

håber i kan hjælpe mig hurtigst som muligt :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. marts 2021 af Justitia

"problemet er at jeg har ikke har styr på hvordan man skriver/laver en analyse i historie."

Så var det da uklogt at vælge at skrive i historie.

"Det andet er at jeg er blank på hvad jeg kan komme ind på i forhold til årsagerne."

Så var det uklogt at vælge dit emne! Du har tydeligvis ikke gjort dit forarbejde.


Svar #2
09. marts 2021 af kuqq (Slettet)

Tak for hjælpen...


Svar #3
09. marts 2021 af kuqq (Slettet)

Måske burde du ik være på studieportalen, siden hjemmesiden går ud på ''Studieportalen tilbyder lektiehjælp til gymnasie- og folkeskoleelever.'' føler ikke dit svar var nok hjælp...


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. marts 2021 af Moderatoren

Vi skal have det til at få styr på analyse i historie så. Hvad er du sådan helt konkret i tvivl om?


Svar #5
09. marts 2021 af kuqq (Slettet)

Jeg er i tvivl om, hvad jeg kunne komme ind på i forhold til ''hvad årsagerne var til at der opstod koleraepidemi i danske byer i midten af 1800-tallet?''. 

Jeg ved der var to teorier, nemlig miasma og contagion, ved ikke om jeg kunne nævne det i analysen?

Dermed vil jeg gerne vide hvordan opbygningen for en analyse i historie skal se ud? går ud fra det vil være kildekritik, men er lidt usikker.


Brugbart svar (0)

Svar #6
09. marts 2021 af Justitia

https://mentordanmark.dk/om-os/blog/f%C3%A5-de-bedste-foruds%C3%A6tninger-for-at-skrive-en-god-srp-opgave

"Det dummeste du kan gøre er først at begynde på opgaven, når eksamensperioden er i gang. ”Eksamen er en festdag - for den velforberedte”. Det gælder også i forbindelse med studieretningsprojektet. For at få de bedste forudsætninger for at kunne skrive din opgave, er du nødt til at gøre dit forarbejde længe inden eksamensperioden går i gang. Det er en god idé at begynde at låne bøger på biblioteket og læse dit materiale igennem allerede nu."

Ovenstående gælder både, når det kommer til emneafgrænsningen og skriveprocessen!

Se nedenstående link.

http://skriftlighed.hf.fr-gym.dk/opgaver/Opgaver_og_projekter/Historieopgaven_elementer_files/Historisk%20analyse.pdf


Skriv et svar til: SRP hjælp!!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.