Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

plagiering

10. marts 2021 af kira0

Kan kopiering af andre opgavers strukturer ses som tegn på snyd? Selvom sproget selvfølgelig er forskellig og omformuleret. 

Altså, hvis to opgaver undersøger samme problemstilling, og redegørelsen på begge opgaver er den nogenlunde samme -  vil det være tegn på snyd, selvom sproget ikke er den samme, men strukturen samt indholdet sådan nogenlunde er?

I så fald, hvad er konsekvensen af plagiering, når det kommer til srp?


 


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. marts 2021 af nick9688


Plagiat er at kopiere eller omskrive opgaver og tekster
Hvis du kopierer eller omskriver andres opgaver/tekster, er det plagiat. Uanset om det så bare er en enkelt lille sætning. Plagiat regnes for snyd og kan i sidste ende medføre bortvisning fra din uddannelse.

Men jeg tror ikke selve opbygningen kan tages som snyd.


Svar #2
10. marts 2021 af kira0

Hmm, har både læst at det kan medføre bortvisning, men andre steder står der at man "bare" skal skrive opgaven om igen, og at det altså ikke medfører bortvisning...

Er der andre der ved noget...?


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. marts 2021 af Justitia

Nej.

Det er ikke snyd!


Svar #4
13. marts 2021 af kira0

Tak for svar!

Er nemlig meget nervøs for om jeg er kommet til at kopiere for meget strukturen af en anden opgave, selve indholdet er nemlig ret ens. Men sproget er ret forskellig tilgengæld..

Men er der nogle der (hvis jeg nu var så uheldig) ved hvad konsekvensen er hvis det bliver opdaget i systemet? 

Min skole har ikke oplyst noget omkring det, så kunne være andre vidste noget..??


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. marts 2021 af dundeed

Altså struktur mæssigt er det så layoutet du har ladet dig inspirere af? Jeg står nemlig i samme situation.. Havde slet ikke tænkt på det før efter jeg afleverede.. Kan slet ikke tænke på andet nu. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
15. marts 2021 af Moderatoren

http://stopplagiat.nu/index.php/hvad-er-plagiering/definition/

I princippet kan det vist godt være plagiat. Altså hvis man har de helt samme pointer og konklusioner, som en anden opgave.

At have benyttet en skabelon til SRP er dog ikke.


Svar #7
15. marts 2021 af kira0

Åh samme her, det piner mig virkelig.. Men altså det ikke layoutmæssigt - Det nemlig indholdet. Det er selvfølgelig ikke fuldstændig ens, men nogle af pointerne er de samme, bare formuleret anderledes. Dog tænker jeg, at det er naturligt, når to opgaver undersøger det samme..?


Brugbart svar (0)

Svar #8
16. marts 2021 af Moderatoren

Altså hvis du har set på et andet SRP og så kommet frem til de samme ting, men skrevet dem anderledes, så er det plagiat, hvis du ikke henviser til det.


Svar #9
16. marts 2021 af kira0

åh nej..

Ved du  om det kan opdages i systemet..? Det har virkelig ikke været min intention eller bevidst..

I så fald, kan det medføre bortvisning?


Brugbart svar (2)

Svar #10
16. marts 2021 af Justitia

Jeg vil stadig ikke mene, at det er plagiat.

Så længe du kan underbygge dine argumenter ved at henvise til relevante tekster, passager m.v., så er det lige meget om en anden har samme konklusion!


Brugbart svar (0)

Svar #11
17. marts 2021 af Moderatoren

Men hvis strukturen er ens og du har de helt samme ideer, så er plagiat i følge stopplagiat.nu.


Svar #12
23. marts 2021 af kira0

Okay.. tak for jeres svar

Tror I, at der er stor sandsynlighed for, at jeg bliver smidt ud af gymnasiet på grund af plagiering?

Jeg har et snit på ca. 11 og har stort set intet fravær, og der er kun et par måneder tilbage, før jeg bliver student... På den anden side er SRP nok den vigtigste opgave, man skal skrive i sin gymnasietid.. Hvad vurderer I? 
Jeg kan virkelig ikke tænke på andet lige nu..


Brugbart svar (0)

Svar #13
23. marts 2021 af Justitia

DET ER IKKE PLAGIAT!

Du må GERNE blive inspireret af en struktur!

Du må GERNE have de samme meninger og konklusioner som andre, så længe du kan argumentere, hvorfor og hvordan du er nået frem til disse! 

Du skal selvfølgelig ikke skrive en opgave om, hvor du alene ændrer sproget.


Brugbart svar (0)

Svar #14
23. marts 2021 af Justitia

Lad mig læse din opgave og dén opgave, som du er blevet inspireret af...

Så skal jeg nok vurdere, om der er tale om plagiat.


Brugbart svar (0)

Svar #15
23. marts 2021 af Poseidon1

Hvilke fag har du skrevet i? Jeg tænker specielt de naturvidenskabelige fag, hvor man laver forsøg, og sikkert får de samme resultater eller lignende, så kan ens konklusioner, da ikke blive anderledes, og som #13 skriver, så længe du har argumenteret for de konklusioner, du kommer med, så kan der ikke være noget forkert i det. Det er altså ikke mening med SRP at man skal komme med ny banebrydende viden.. På forhånd så har man ofte en idé om, hvor man skal ende, og hvis din opgave og den omtalte opgave endte samme sted, så er der jo ikke noget problematisk ved det..


Svar #16
24. marts 2021 af kira0

#15 Det er desværre ikke i de naturvidenskabelige fag, nej. Men fagene psykologi og engelsk

#14 Mange tak, men tror ikke det er tilladt for mig at dele dokumentet, da det er fra studienet..

Men har I et bud på, hvad konsekvensen kan være HVIS det nu viste sig at være plagiering? Min skole har ikke oplyst noget, derfor jeg spørger her


Brugbart svar (0)

Svar #17
24. marts 2021 af Justitia

Du får sikkert bare -03 og i værste tilfælde et spark bagi.


Brugbart svar (0)

Svar #18
01. maj 2023 af student2023

Hejsa hvad endte det med, da jeg står lignende situation? 


Skriv et svar til: plagiering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.