Dansk

Sisyfosmyten

14. april 2021 af UCL (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg skal opstille en problemformulering hvor både dansk og filosofi skal indgå. Er der nogle der vil se på min problemformulering, eller evt. rette den til så den bliver mere præcis

Hvilke centrale genretræk ses i Camus filosofiske essay Sisyfosmyten, og hvilken indflydelse har det haft på danske efterkrigstids forfattere som Seeberg og Kierkegaards forfatterskaber?


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. april 2021 af Stygotius

Et forfatterskab er ikke en forfatter.


Svar #2
15. april 2021 af UCL (Slettet)

Jeg henviser til deres værker, noveller- med forfatterskaber

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. april 2021 af Stygotius

En forfatter er stadig ikke et forfatterskab

Hvilken genre taler du om ?


Svar #4
15. april 2021 af UCL (Slettet)

Jeg har ment at skrive hvilken indflydelse sisyfosmyten har haft på de to forfatteres forfatterskaber . Jeg ved ikke hvad det er du forsøger at sige . Jeg har igen ikke ment at forfatterskaber er en forfatter, men deres værker. Jeg spørger om det er kan siges på en bedre måde

Brugbart svar (0)

Svar #5
15. april 2021 af Stygotius

Du skriver: "-danske (efterkrigstids forfattere) efterkrigstidsforfattere  som Seeberg og Kierkegaards forfatterskaber"


Svar #6
15. april 2021 af UCL (Slettet)

Ja, derfor kan jeg vel stadigvæk godt mene at det er deres værker/ noveller. Jeg ønsker hjælp til at formulere det bedre, det skriver jeg jo også.

Brugbart svar (0)

Svar #7
15. april 2021 af Justitia

Kierkegaard er ikke forfatter af efterkrigstiden. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
15. april 2021 af Stygotius

ad #6

Nej, det kan du ikke da "som" betyder "som f.eks."

Forslag til formulering: danske  efterkrigstidsforfattere  som f.eks. Peter Seeberg


Svar #9
15. april 2021 af UCL (Slettet)

“Måske kan man sige det sådan : Hvilke centrale genretræk ses i Camus’ filosofiske essay Sisyfosmyten, og hvilken indflydelse har sisyfosmyten haft på danske efterkrigsforfattere som Peter Seeberg og Martin A. Hansen forfatterskaber ?

Brugbart svar (0)

Svar #10
15. april 2021 af Stygotius

Det er ikke heldigt da "forfatterskab" stadig ikke er det samme som "forfattere"


Brugbart svar (0)

Svar #11
15. april 2021 af Stygotius

Det er ikke heldigt da "forfatterskab" stadig ikke er det samme som "forfattere", og fordi du har glemt et

genitivs-s foran ordet "forfatterskaber". 

Du kunne have skrevet: ".......hvilken indflydelse har sisyfosmyten haft på danske efterkrigsforfattere som Peter Seeberg og Martin A. Hansen og deres forfatterskaber"


Svar #12
08. maj 2021 af UCL (Slettet)

Kan man godt skrive det her spørgsmål herunder, som 1 spørgsmål? tak for svar

"Hvordan kommer Camus’ filosofiske tanker til udtryk i udvalgte Peter Seebergs noveller: ”Hjulet og Hullet”, og Martin A Hansens novelle ”Paradisæblerne”?  Hvilke centrale genretræk har novellerne der er i lighed med Sisyfosmyten genretræk"?


Brugbart svar (1)

Svar #13
09. maj 2021 af Stygotius

Det er da fint formuleret, men du skal nok skrive ".....i udvalgte Peter Seeberg-noveller"  og også

"Hvilke centrale genretræk har novellerne tilfælles med Sisyfosmyten?"


Svar #14
09. maj 2021 af UCL (Slettet)

Hvordan kommer Camus’ filosofiske tanker til udtryk i udvalgte Peter Seebergs noveller : “Hjullet og Hullet”, og Martin A. Hansens novelle : “ Paradisæblerne”? Og også hvilke hvilke centrale genretræk har novellerne tilfælles med Sisyfosmyten ? Mit spørgsmål er bare om det ikke er lidt for langt et spørgsmål ?

Brugbart svar (0)

Svar #15
09. maj 2021 af Stygotius

Næh, der er jo to spørgsmål, og jeg synes ikke det er for langt, og du er jo fri til at bruge mine forslag  om formuleringen af titlen eller ikke at bruge dem..

"Hvordan kommer Camus’ filosofiske tanker til udtryk i udvalgte Peter Seeberg(s)-noveller : “Hju(l)let og Hullet”(,) og i Martin A. Hansens novelle : “ Paradisæblerne”?

Man kan ikke finde ud af om den anden del af din tekst er et spørgsmål  eller ej.  Det hele er lidt rodet formuleret


Svar #16
09. maj 2021 af UCL (Slettet)

Ja, jeg mangler vist at skrive i også. Nej jeg synes ikke selv det er FOR langt, men det er mere fordi at det er en skriftlig aflevering, som jeg så skal fremmelægge mundtlig at jeg gerne vil kunne formulerer mig forståeligt. Så jeg tror det bliver til det her underspørgsmål

Hvordan kommer Camus’ filosofiske tanker til udtryk i udvalgte Peter Seebergs noveller : “Hjullet og Hullet”, og i Martin A. Hansens novelle : “ Paradisæblerne”? Og også hvilke hvilke centrale genretræk har novellerne tilfælles med Sisyfosmyten ? 

Altså det som står ovenover er et analyserende underspørgsmål til problemformuleringen som jeg har lavet om til at hedde: 

"Hvilken betydning har Albert Camus’ filosofisk essay Sisyfosmyten (1942) haft for efterkrigstids forfattere som f.eks. Peter Seeberg og Martin A. Hansens og deres forfatterskaber?"

Problemstillingerne:

I. Hvad er det for et livssyn der kommer til udtryk i Camus’ essay Sisyfosmyten? 

II. Hvordan kommer Camus’ filosofiske tanker til udtryk i udvalgte Peter Seebergs noveller: ”Hjullet og Hullet”, og i Martin A Hansens novelle ”Paradisæblerne”?  Og hvilke centrale genretræk har novellerne tilfælles med Sisyfosmytens genretræk? 

III. Hvordan adskiller Camus’ eksistensfilosofiske retning sig fra andre forfatter f.eks. Peter Seeberg og Martin A. Hansen forfatterskaber? 


Svar #17
16. maj 2021 af UCL (Slettet)

Er der en som kan hjælpe mig. Da jeg er kommet i tvivl ift. det redegørende spørgsmål. Når man skriver 

I. Hvad er det for et livssyn der kommer til udtryk i Camus’ essay Sisyfosmyten? 

Er det så Camus fortolkning og forståelse af Sisyfosliv, altså hans livssyn, eller det livssyn Guderne har i myten om at han skal straffes for at han går imod guderne.


Svar #18
16. maj 2021 af UCL (Slettet)

Jeg mente om det er det livssyn, myten beskriver? eller Camus livssyn af myten


Brugbart svar (1)

Svar #19
16. maj 2021 af Stygotius

Det er selvfølgelig Camus' livssyn.

Der er ikke noget   der hedder "Camus' livssyn af myten".


Svar #20
17. maj 2021 af UCL (Slettet)

Ok . Det er godt, det er sådan jeg har besvaret det. Mange tak for svar.

Forrige 1 2 Næste

Der er 21 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.