Studieområdeprojekt (SOP)

Bange for plagiat

21. april 2021 af Anonym1509

Hej

Jeg har lige afleveret min SOP her fredag d.16. april

I min opgave brugte jeg et kort afsnit fra en af mine tidligere afleveringer, som svarer til omkring 1,4% af hele opgaven. Efterfølgende har jeg så fundet ud af dette betragtes som snyd og er derfor mega bange for at hele min opgave bliver erklæret som snyd. I og med at jeg først for svar om hvor meget plagiat der er slået, når jeg skal eksamen i den, går jeg og er super nervøs hver dag. Er der er mulighed for at jeg kan dumpe SOP pga. af denne fejl og ikke bliver jeg så ikke student?


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. april 2021 af AngelOneOne

Hej,

Det afhænger nok meget af dit uddannelsessted, men som udgangspunkt skal du kildeangive alt, også besvarelser du selv tidligere har afleveret, som du har brugt det hele eller dele af, ellers kan det betragtes som eksamenssnyd, desværre. Se også dette indlæg, hvor der er en masse links til information:

https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1839032

Konsekvensen afhænger selvfølgelig af dit uddannelsessted, og mængden af plagieret materiale, men umiddelbart virker det ikke særligt alvorligt i din opgave, da det drejer sig om så lidt, men det er en konkret vurdering uddannelsesstedet foretager, i givet fald. Der er jo også en rimelig channce for, at din underviser ikke kan huske 30 opgavebesvarelser fra 30 forskellige elever, når det drejer sig om så lidt teksts som du selv angiver.

Du skal også være opmærksom på, at gengive ting man selv har skrevet uden kildeangivelse, ikke er plagiat, men selvplagiat. Der er nogle særlige regler for selvplagiat i bl.a. forskningsverdnen, som f.eks. siger at det kan være i strid med ansvarlig forskerpraksis, men ikke kan være uredeligt. Vil mene det samme gælder for uddannelser: Forskerportalen.dk

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. april 2021 af MandenMedMangeHatte

Hvis du har taget noget en andet har skrevet og brugt det som dit eget, uden at anslå hvor du har det fra, så er det plagiat og du burde møde konsekvenserne. Så ja, der er mulighed for at du dumper. Det er ikke for sjov.


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. april 2021 af AngelOneOne

#2 - Han/hun har ikke taget og brugt noget andre har skrevet uden kildeangivelse. Han/hun har taget noget fra en tidligere opgave som pågældende selv har lavet og glemt at kildeangive/citere dette. Så der er altså i givet fald tale om selvplagiat og ikke plagiat/tyveri af andres tekst.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. april 2021 af MandenMedMangeHatte

#3 Medmindre den tidligere opgave selv er præget af plagiat.


Skriv et svar til: Bange for plagiat

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.