Studieområdeprojekt (SOP)

Empiri i SOP

30. januar kl. 14:25 af Lalode - Niveau: A-niveau

Hej jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad empiri er. I min SOP skriver jeg i idehistorie, hvor jeg har er analyserer ud fra et interview, er det empiri?


Brugbart svar (1)

Svar #1
30. januar kl. 14:53 af Albertosaurusrex

Hejsa, empiri kan være mange forskellige ting. SDU har lavet et fint handout i .pdf, der kommer med en pæn håndfuld eksempler: https://www.sdu.dk/~/media/Files/Om_SDU/Institutter/Ifki/Akademisk_Skriftlighed/Materialer/Handout/Empiri.ashx


Svar #2
30. januar kl. 15:40 af Lalode

Så kan trekassemodelen og normalfejlsteori være empiri?


Brugbart svar (0)

Svar #3
31. januar kl. 21:52 af Iota

I idehistorie er empirien en periodes begivenheder, teknologier og ideer. Du skal på den måde finde relevante kilder til din opgave og vurdere dem, og derfor vil et interview være en kilde (og dermed empiri) du kan anvende. Jeg kender ikke normalfejlsteori, men trekassemodellen er en analysemetode som du sætter ned over din empiri. Jeg ved ikke, hvilket fag du kombinerer idehistorie med, men du kan også have empiri fra det andet fag. Således vil en person der skriver i fysik og idehistorie både kunne have et forsøg (empiri) og en teknologi der vurderes med trekassemodellen, hvor viden om teknologien fungerer som empiri. 


Skriv et svar til: Empiri i SOP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.