Dansk

Billedeanalyse "Udslidt"

24. januar kl. 15:17 af ANIDA01 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej alle: er der nogen, der vil være så søde at se på min billedeanalyse af "Udslidt", og eventelt komme med noget feed-back? Mangler jeg noget? 

Teksten er således:

Fakta

Maleriet ”Udslidt” er malet af den fynske kunstner H. A. Brendekilde i 1889. Maleriet er et oliemaleri. Selve størrelsen på maleriet er: 207 X 270 m.


 

Kunstneren

Hans Anders Brendekilde blev født d. 7. april 1857 på Fyn og døde d. 30. marts 1942. H. A. Brendekilde var uddannet træskærer og stenhuggersvend, men kort tid efter forfulgte han sin drøm og tog da på Kunstakademiet for at uddanne sig til modellere, hvor han senere blev til en stor dansk kunstmaler. Han blev først rigtig kendt i 1882 med sit debutværk “Fra Landsbyen”, hvor han senere lavede socialrealistiske værker såsom “Udslidt”, som i dag er et meget kendt værk, og bl.a. kan ses på Brandts i Odense.


 

Beskrivelse af billedet

Det første man ser på maleriet er to mennesker: en ældre mand og en lidt yngre kvinde. Kvinden holder om mandens hoved samt i hans højre arm.

Selve billedet finder sted på en stor øde mark med forskellige størrelse sten, og små visne planter. I venstre hjørne kan der ses et par hvide huse med brunt tag. Omkring husene er der nogle træer, buske og en lille sø. Selve himlen er helt grå, som er dækket af skyerne, men i horisonten kan det ses, at det begynder at lyse op.

Damens påklædning er sandfarvet og rødt, hvor manden er iført noget blåt og lidt hvidt, dog er alt deres påklædning snavset til.


 

Analyse

Diagonalerne i billedet skærer gennem kvindens bryst i billedets midte. De lodrette og vandrette midterlinjer skærer kvindens hoved, arme, hænder og mund og ligeledes også mandens arme, mund og hans ene træsko. 

Der hvor “det gyldne snit “ ses i dette maleriet er: En mark og den udpinte stenede jord, mandens arm som ligger på den udpinte jord, manden træsko, damen der råber ud i intetheden mens hendes hånd ligger på mandens krop, hvor vi ligeledes kan se mandens ansigt, der viser, at han er død.

Trekantskompositionen ses der, hvor kvinden er foroverbøjet, derefter gilder vores øjne automatisk ned mod manden, og da dannes en trekant. 

Den virkning trekant kompositionen har på os er, at forfatteren vil have os til at fokusere på det område og finde budskabet med billedet.

Når man hurtigt tager et kig på selve billedet, ser man, at der er brugt en hel del forskellige nuancer af brun, hvilket giver en lidt hyggeligere stemning, da skyerne på himlen er helt grå. 

Maleriet indeholde ligeledes nogle rødlige og gyldne farver, som skaber en form for varme. Helt overordnet er der brugt mange naturlige og neutrale farver, men ud over dem, er der også brugt farver såsom: rød, blå og grå. Himlen er malet i grå, som balancerer mellem den gyldne brune farve fra selve marken, til den triste himmel som er grå, som symboliserer ulykke og tristhed - dette gør at selve maleriet ikke er så mørkt og trist. 

Billedet er blevet taget i vinklen “total”, da man ser de fulde omgivelser, og fordi billedet er “totalt” kan man se, hvor man befinder sig henne - ment med, at vi kan se, hvilket miljø de befinder sig i.

Ligeledes er maleriets synsvinkel malet ud fra “normalperspektiv”, da maleriet hverken ses oppe eller nede fra - dvs. billedets ses fra øjenhøjde (lige ud).

Det første vi lægger mærke til på maleriet, er de to mennesker: en dame og en mand. 

Det vi kan se med dem, er, at manden ligger helt stille på jorden, hvorfra vi går ud fra han er bevidstløs/død. Ved mandens side ses en lidt yngre kvinde, der holder om hans arm samt hoved. Kvindes ansigt ser vi vendt mod højre, hvor hun “råber” efter muligvis hjælp (går vi ud fra). 

I baggrunden ses horisontlinjen, hvor man lægger mærke til tingene omkring. Vi kan se nogle hvide huse med brune tag, omringet af nogle store træer og buske eventuelt.


 

Der ses primært dynamiske linjer, da der er noget bevægelse på billedet. Det ses at damen råber efter hjælp, da manden ligger bevidstløs på jorden, men der ses også“?statiske linjer”, da der ingen bevægelse er på selve marken eller i baggrunden (ved husene). Ligeledes er der få lodrette linjer som automatisk fører os hen mod horisontlinjen.

Et symbol kan være den tabte træsko, hvilket betyder, at han har sat træskoene, og nu er død. 

Ligeledes er lyset på himlen meget lyst, som betyder, at manden skal op i himlen- han er død.

Mandens tøj; de kolde blå farver symboliserer døden, og at han er på vej op til himlen.

Ud over kvinden og manden på maleriet, ses en mark, der er helt tom. Det er et symbol på, at det var det sidste, hun (de) havde. Nu er hun helt alene. Hun har ingen udsigt til noget godt. Intet håb.

Konens kjole er samme farve som jorden, hun sidder på, hvilket kan symbolisere, at hun er bundet til jorden og ingen vegne kan komme. 

Tolkning

Maleriet “udslidt” og den historisk tid, den er malet i, har faktisk en stor sammenhæng. Maleriet “Udslidt” er malet i perioden “realismen”, som helt sikkert også afspejles i selve maleriet samt budskabet. Årene omkring perioden handlede om den virkelige verden, hvor det ikke gik så godt for folket.

Der ses tydeligt, at maleriet er virkelighedstro, da det er taget lige ud fra den virkelige verden, og man i den periode lagde mere fokus på realiteten i stedet for den fantasifulde verden , som var det centrale i den forrige periode, romantikken.

Perspektivering

Maleriet “Udslidt” og “Ligfærd fra det nordlige Sjælland” kan perspektiveres på den måde, at de minder meget om hinanden.

Hvis vi tager og ser på maleriet “ Ligfærd fra det nordlige Sjælland”, så ses det, at der både står og sidder fire personer i midten af billedet. De sørger over noget. Jeg kan se de har mørkt tøj på, og så har de nedslåede blikke.

Ligeledes ses det, at en af kvinderne der står op holder et hovedtørklæde, mens hun græder.

Ligesom maleriet “udslidt”, giver kropssproget i maleriet “Ligeværd” et indtryk af en sørgelig stemning - eventuelt grundet tab af nogen, de har kær.


Budskab: 

Maleriet “Udslidt” fortæller helt sikkert noget om de barske forhold fra “Det Moderne Gennembrud”. Billedet afspejler kønsrollerne: Manden ligger døende efter rigtig hårdt arbejde (heriblandt rigtig dårlige arbejdsforhold, som slider hårdt på en). Billedet fremstiller virkeligheden som den virkelig er, og er karakteristisk for “Det Moderne gennembrud, i modsætning til perioden før perioden, altså “Romantikken”. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. januar kl. 19:06 af Stygotius

Du kunne jo måske også nævne en parallel mellem det at  manden og det at jorden er "udslidte".

Kapitalisterne har udnyttet dem begge til det yderste.


Brugbart svar (1)

Svar #2
24. januar kl. 19:21 af Stygotius

Dette billede er præget af tomhed, tomhed, tomhed. Der er intet af værdi tilbage i hverken manden eller jorden.

Tilværelsen er trøstesløs. Det er det vilkår livet bød på i midten af det 19.årh.


Svar #3
24. januar kl. 20:02 af ANIDA01 (Slettet)

#2

Tusinde tak for hjælpen.  :)

vh


Skriv et svar til: Billedeanalyse "Udslidt"

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.