Psykologi

Psykologi synopsis kognition og læring.

13. september 2022 af sommer202 - Niveau: B-niveau

Hej alle sammen! 

Jeg har skal lave en synopsis i psykolig, emnet er: Kognition og læring. 
Første bilag handler om, at tidlig målstyret læing fører til at barnet bliver dårligere i skolen. 
Den anden bilag handler om, hvordan de foskellige lærer har indflydelse på barnets kompetencer/motivation.

Mit spørgsmål er, om der er nogen som har en god problemstilling.. 
Det skal starter med "hvorfor" 

Jeg tænkte måske på, "hvorfor har opvæksten indflydelse på barnets kompetancer og motivation? 
Eller, hvorfor hænger motivation og kompetencer sammen? 
Hvorfor har opvæksten og lærenstilgangsmåde inflydelse på barnets kompetancer og motivation? 

Men jeg syntes ikke at de PS er 100% passende, måske har i en ide - hvad der lyder bedst? 

MANGE TAK ! 
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. september 2022 af MN0710

Min psykologilære gav mit hold et råd, om at finde problemstillinger, som var: når du læser teksten, hvad synes du det psykologiske problem er?

Ud fra hvad det du har skrevet her, så ville jeg måske lave en problemstilling der hedder: Hvorfor påvirker målstyret læring barnet negativt? 

Nu ved jeg ikke hvad I har haft om, men læringstrekanten er meget oplagt at bruge her :) (Har vedhæftet billede). Ellers kan du måske lægge fil/billede op af bilagene? Så kan jeg måske komme med bedre forslag. Du er også meget velkommen til at skrive, da jeg selv synes kognition og læring i psykologi er rigtig spændene:D


Svar #2
13. september 2022 af sommer202

Hej du! 
Mange mange tak for svar!!! :) 
Jeg er så glad at du har skrevet haha... Sidder stadig her og prøver frem til en god problemstilling og en god opgave :D 

Jeg syntes faktisk, at din PS lyder godt, men jeg tror jeg skal tage to PS. Altså en hoved og en bi, fordi den anden tekst handler jo om hvordan læren har indflydelse på barnets kompetencer.... 

Jeg har vedhæftet bilagerne - håber at man godt må dette hahaha men jeg vil lige sige, du behøver ikke at læse dette og hjælpe mig, men er super taknemlig for hjælpen!! :) 
Mvh 


 


Svar #3
13. september 2022 af sommer202

Ah jeg har lige glemt noget at skrive. 
Ja jeg syntes også det er super interessant, men har bare lige nogle udfordringer.. 

Jeg skal tage 4 teorier, hvor jeg tænkte på: 
- Piaget kognitiv læringsteorier 
- Behaviorismen ( klassisk betingning, operant betingning) 
- Bandura - socialindlæringteori 
- Seligman - indlært hjælpeløshed 

Men er ikke helt sikkert om de er passende, måske mangler der lidt neurologi mhhh 

 


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. september 2022 af MN0710

#2

Hej du! 
Mange mange tak for svar!!! :) 
Jeg er så glad at du har skrevet haha... Sidder stadig her og prøver frem til en god problemstilling og en god opgave :D 

Jeg syntes faktisk, at din PS lyder godt, men jeg tror jeg skal tage to PS. Altså en hoved og en bi, fordi den anden tekst handler jo om hvordan læren har indflydelse på barnets kompetencer.... 

Jeg har vedhæftet bilagerne - håber at man godt må dette hahaha men jeg vil lige sige, du behøver ikke at læse dette og hjælpe mig, men er super taknemlig for hjælpen!! :) 
Mvh 


 

Selvfølgelig! Det er ikke altid lige nemt :). Du må altid gerne vedhæfte filer. Det gør det også meget nemmere for os der skal hjælpe:D. 

Det jeg fandt meget interessant i bilag 2 var, at hun til sidst skriver, at grunden til en lærer ikke opfylder de tre behov, er at de ikke selv får dem opfyldt. Så det kunne man måske også bruge lidt til den anden problemstilling? Men meget af det hun snakker om er netop læringstrekanten:D.

Det er en rigtig god idé at læse teksten igennem, men hvor du har 'problemstilling' briller på, hvis man kan sige det, haha. Altså du læser den igennem, og finder sætninger, som du så kan lave om til en problemstilling:).

Jeg synes de teorier du har lyder rigtig gode! Ellers så bliver det nemmere når du har din problemstilling, og når du begynder at skrive kommer det også lidt mere naturligt, hvad man kunne tage fat i:).


Skriv et svar til: Psykologi synopsis kognition og læring.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.