Engelsk

Analytical essay

21. november 2022 af SkolleNørd - Niveau: B-niveau

Hej

Er der nogle der kan forklare mig hvordan man skriver et ''analytical essay''?

Jeg forstår nemlig ikke helt det med personanalyse osv.


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. november 2022 af AngelOneOne

Hej,

Prøv eventuelt at se her: https://www.grammarly.com/blog/analytical-essay/

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
22. november 2022 af SkolleNørd

Hvordan starter man det?

Brugbart svar (0)

Svar #3
22. november 2022 af AngelOneOne

Hej,

Vælg dit emne og beskriv kort handlingen i den tekst du arbejder med. Opstil herefter den tese, som du ønsker at behandle. Herefter kommer du med dine 'beviser' for din tese, og afslutter med konklusionen.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #4
22. november 2022 af SkolleNørd

Hvad er en tese?

Brugbart svar (0)

Svar #5
22. november 2022 af AngelOneOne

Hej,

En tese er den påstand, hypotese, teori, osv. som du ønsker at 'bevise' med det analytical essay. F.eks. i eksemplet på den side jeg linkede til, der er tesen (altså påstanden) at (be)vise, at det er Lady Macbeth der er den sande skurk i skuespillet, og ikke Macbeth.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #6
30. november 2022 af SkolleNørd

Hvordan skrever man en aflsutnign, havd skal den indeholde?

Altså den del der er efter PEE-stykket (Point, evidence,---)?

Hvad skal man opsummere i den sidste del?


Brugbart svar (0)

Svar #7
30. november 2022 af AngelOneOne

Hej,

Du skal afslutte dit essay med at opsummere din analyse kort, minde læseren om de vigtigste pointer, og komme med din konklusion på analysen.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #8
30. november 2022 af SkolleNørd

Hvad kan konklusionen være på en tekst som “Say yes” skrevet tobias Woff”?

Brugbart svar (0)

Svar #9
01. december 2022 af AngelOneOne

Hej,

Det er jo det du skal finde ud af ved at lave analysen af den tese du har valgt. Ud fra din analyse af din tese, skal du konkludere om din tese var rigtig eller forkert (I eksemplet er tesen af det var Lady Macbeth der fik sin mand Macbeth til at myrde kongen, og ud fra analysen, mener forfatteren af essayet i eksemplet, at den tese var korrekt).

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #10
01. december 2022 af Stygotius

ad #5

Nej, tesen er her at Lady  Macbeth er den sande skurk.

("tese" < græsk 'titæmi'  = (frem)sætter, (frem)lægger)


Svar #11
01. december 2022 af SkolleNørd

Jeg kender ikke til den historie. Jeg har skrevet tre afsnit om tre ord der beskriver ham og dermed taget nogle stykker fra teksten og sat ind i hvert afsnit. Citaterne skal nemlig bruges til atlægge det tillægsord (bevis). Jeg har igså skrevet om point of view og dermed tema. Jeg mangler bare en aflsutning, men forstår ikke hvilken hypotese du taler om overordnet?

Brugbart svar (0)

Svar #12
01. december 2022 af AngelOneOne

Hej,

Du har en påstand, som du analyserer ud fra ved et eller flere eksempler der skal underbygge din påstand. I eksemplet jeg linkede til, var påstanden at Lady Macbeth var den sande skurk i skuespillet. Den påstand underbygges så med nogle eksempler. Når du har analyseret din påstand, konkluderer du om din påstand kan siges at være korrekt, ud fra de eksempler du har valgt at fremføre for at underbygge den. Din afslutning skal altså være en konklusion på, om du har underbygget din påstand tilstrækkeligt til, at du kan sige at din påstand kan være/er korrekt (ud fra den analyse du har lavet).

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #13
02. december 2022 af SkolleNørd

I hvilket styk skal tesen stå i?

Jeg har jo tre ''teser'', som jeg har underbygget i bodyafsnit?


Skriv et svar til: Analytical essay

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.