Andre fag

Hormonvækst

25. januar 2023 af SkolleNørd - Niveau: B-niveau

Hej

Er der nogle der ved om hvor gammel man maks må være, for at få væksthormon til at blive højere?

Der har været en diskussion mellem mine lærer og mine klassekammerater og er uenige.


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. januar 2023 af AngelOneOne

Hej,

Af hvad jeg har kunnet finde frem til, så fastlægges et barns (normale) væksthastighed først fra omkring 4-års alderen, hvor den gennemsnitlige vækst skal være omkring 5 cm per år, frem til puperteten. For at se om et barn lider af væksthæmning, opstilles der en vækstkurve henover noget tid. Der tages ligeledes nogle røntgenbilleder af venstre hånd og håndled over noget tid, for at fastslå skelettets modenhed og knoglealderen. Alt ovenstående gælder kun for børn der ikke lider af arvelige sygdomme, hormonsygdomme, sjældne syndromer, omsorgssvigt, osv.

Taget ovenstående i betragtning, under hensyntagen til de prøver der udføres (vækstkurve og knoglemodenhedsbestemmelse), så vil jeg ikke tro, at børn først kan begynde på en behandling med væksthormoner omkring 5-årsalderen... Men det er ikke noget jeg med sikkerhed kan sige er det rigtige, men blot hvad jeg synes jeg kan udlede af det læste materiale herunder:

https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/endokrinologi/symptomer-og-tegn/lille-hoejde/

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Hormonvækst

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.