Andre fag

Eksamensspørgsmål erhvervsøkonomi KU

28. august kl. 20:43 af Sommeredelguf - Niveau: Universitet/Videregående

Hvem kan svare på følgende spørgsmål?

På forhånd tak.

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. august kl. 20:48 af MentorMath

Til en anden gang, så undlad at stille det samme spørgsmål i forskellige tråde: https://www.studieportalen.dk/Forums/ShowFile.aspx?id=2093031.

(https://www.studieportalen.dk/information/terms/forumthread)

God aften!

Svar #2
28. august kl. 21:07 af Sommeredelguf

En anden gang ku' du så ikke svare på spørgsmålet i stedet for at lege politimand..

God aften din vej.

Brugbart svar (0)

Svar #3
28. august kl. 21:34 af MentorMath

Jeg menes bestemt ikke at have fremstået hverken belærende eller bedrevidende over for dig - jeg henviste blot til retningslinjerne for brugen af forummet. Det kan jeg ikke forene med det at "lege politimand".

Når man opretter et spørgsmål må man gøre et minimum og sætte sig ind i de pågældende betingelser for brugen af forummet. 

Ved oprettelse af to tråde omhandlende samme spørgsmål, risikerer man blot at der er en som bruger tid på at besvare et indlæg som allerede er blevet besvaret. Dette er næppe hensigten.

Vi der besvarer spørgsmål er frivillige; derfor kan man som spørger ikke forvente eller kræve at et indlæg skal blive besvaret indenfor den første time, eller indenfor de første to timer for den sags skyld.

Svar #4
28. august kl. 22:34 af Sommeredelguf

Når du kommenterer mit opslag med dét ene formål, så kan det kun tolkes på én måde.

Du ku' i det mindste svare på mit spørgsmål, når du nu har masser af tid til at forklare retningslinjerne ;-)

Din kommentar har ingen relevans for mit spørgsmål!

Brugbart svar (0)

Svar #5
29. august kl. 01:39 af MentorMath

"Din kommentar har ingen relevans for mit spørgsmål"

Nej, men den har relevans for andre brugere/hjælpere der vil bruge tid på at hjælpe dig. 

"Når du kommenterer mit opslag med dét ene formål, så kan det kun tolkes på én måde."

Det var ren og skær oplysning. Jeg har prøvet et utal af gange at hjælpe en med et spørgsmål, for at finde ud af at der har været oprettet flere tråde om præcis samme spørgsmål.

"Du ku' i det mindste svare på mit spørgsmål, når du nu har masser af tid til at forklare retningslinjerne ;-)"

Hvis du vil gøre dig håb om at få hjælp til dit/dine spørgsmål, bør du nok revurdere din attitude.. 

Med det sagt læste jeg dine indlæg/spørgsmål igennem da de var oprettet under 'andre fag' og titilet med 'økonomi', da det måske ville ligge indenfor det jeg kan hjælpe med. Dette er altså ikke ensbetydende med at jeg altid (eller med det samme) har forudsætningerne eller tilstrækkelig faglig baggrund for overhovedet at kunne hjælpe. Dette kan jeg jo først se, når jeg har åbnet bilagene. 

I dette tilfælde drejede spørgsmålene sig om økonomi som er udover hvad jeg selv har haft at gøre med (endnu i al fald), hvorfor jeg naturligvis ikke kan biddrage med nogen brugbar hjælp. 

I den forbindelse så jeg at du havde lavet to tråde med det samme spørgsmål, hvorfor det (om ikke andet for mig at se) er meget naturligt at gøre opmærksom på det, så andre hjælpere ikke bruger udnødig tid på, forgæves at besvare et opslag som muligvis allerede er besvaret i en anden tråd - som til tider sker ofte.

Dette er på ingen måde ment som en moralprediken eller som pegen fingre ad dig. Blot synes jeg ikke ligefrem at din retorik er særlig respektabel. 

Brugbart svar (0)

Svar #6
29. august kl. 06:19 af MentorMath

Se bort fra #5.

Jeg tror lidt at jeg måske også har misforstået din retorik - undskyld. Det jeg prøvede at sige i #5 kom lidt hårdt til udryk, hvilket ikke var meningen. 

Opgaven du spørger om hjælp til i #0 er desværre udenfor mit område. Hvis det var noget jeg kunne hjælpe med, ville jeg selvfølgelig gerne hjælpe dig videre med den :-)

Brugbart svar (0)

Svar #7
29. august kl. 07:30 af Moderatoren

Der er ingen, der gider at lave dine opgaver. Det er jo også snyd. 

Gør i stedet således:

Beskriv så præcist som muligt hvad du har problemer med. Gør rede for hvad du ved, og hvad du ikke ved. På den måde undgår du, at lektiehjælperen bruger tid på at forklare ting, som du i forvejen er bekendt med. Dette illustrerer også, at du har tænkt over opgaven, hvilket ofte giver hurtigere og bedre svar.

Svar #8
29. august kl. 10:07 af Sommeredelguf

Mentormath, tænker jeg har misforstået din retorik - min fejl.

Tak for info - tager jeg til mig.

God dag din vej.

Mvh.

Brugbart svar (0)

Svar #9
10. september kl. 23:20 af AngelOneOne

Hej,

Lad os se på udsagnet ved at sammenligne afkastet for de to værdipapirer over en to-årig periode.

Værdipapir 1
-  Afkast i lige år : X-k
-  Afkast i ulige år : X+k

Over en to-årig periode (første år lige og andet år ulige), kan vi beregne det samlede afkast som følger:

1.  Første år (lige år) : Afkastet er X-k.
2.  Andet år (ulige år) : Afkastet er X+k.

Hvis vi antager en startinvestering på I, så er det samlede afkast A1 for Værdipapir 1 efter to år:

A_1=I\times (1+X-k)\times (1+X+k)

Værdipapir 2
-  Afkast i både lige og ulige år : X

Over en to-årig periode, kan vi beregne det samlede afkast som følger:

1.  Første år : Afkastet er X.
2.  Andet år : Afkastet er også X.

Det samlede afkast A2 for Værdipapir 2 efter to år:

A_2=I\times (1+X)\times (1+X)

Beregning og sammenligning

Vi skal nu sammenligne A1 og A2.

A_1=I\times (1+X-k)\times (1+X+k)

Brug identiteten (a-b)(a+b)=a^2-b^2:

A_1=I\times [(1+X)^2-k^2)]

2.  Udregning af A2:

A_2=I\times (1+X)^2

Vi skal sammenligne A1 og A2:

A_1=I\times [(1+X)^2-k^2)]

A_2=I\times (1+X)^2

For at A1 skal være højere end A2:

I\times [(1+X)^2-k^2] > I\times (1+X)^2

Konsolidering giver:

[(1+X)^2-k^2] > (1+X)^2

Dette forenkles til:

-k^2 > 0

Da k er en positiv konstant, er -k2 altid negativ, hvilket betyder, at udsagnet er forkert. Værdipapir 1 giver ikke et højere afkast end Værdipapir 2 over en to-årig periode; faktisk giver Værdipapir 2 altid et højere afkast, fordi k2 > 0, og derfor vil (1 + X) - k2 være mindre end (1 + X)2.

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Skriv et svar til: Eksamensspørgsmål erhvervsøkonomi KU

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.