Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)
Problemformulering: Biotek-dansk
Hej, jeg forsøger mig med at skrive en god problemformulering til min srp, som skal afleveres i morgen. Der der nogle som evt. kan hjælpe med om den ser fin ud eller om noget skal justeres?
Jeg skriver om vægttabsmetoder og skønhedsidealer. Så i biologidelen vil jeg snakke om gastric sleeve, wegovy og zepbound og hvordan de hver især virker på vægttab. Tænker ikke at komme så meget ind på gastric sleeve, men mere snakke om hvad formålet med operationen er. Ift. wegovy og zepbound vil jeg snakke om henholdsvis semaglutid og tirzepatid og hvad der gør den ene bedre end den anden. Her vil jeg inddrage eksperimenter. Og til sidst tænkte jeg at jeg ville sammenligne de tre metoder mht. fordele og ulemper og om den ene kan siges at være bedre end de andre.
I dansk-delen vil jeg forklare om hvad jeg har fundet ud af i biologi-delen og så vil jeg komme ind på hvilken målgruppe disse metoder oprindeligt er egnet til (overvægtige) og, hvem der så faktisk bruger det (normalvægtige) ift. tilbagevendene skønhedsidealer om at man skal være så tynd som mulig.
Okay, nu problemformulering:
Hvilke trendsættende vægttabsmetoder præger nutiden og hvordan påvirker deres udvikling vores opfattelse af skønhedsidealer?
Biologi:
Redegørende: Redegør for hvordan gastric sleeve, wegovy og zepbound virker. Kom her ind på det aktive stof i wegovy og zepbound og hvilken funktion de har.
Analyserende: Undersøg gennem eksperimentelle forsøg, hvilket middel mod vægttab, der viser sig mest effektiv.
Diskuterende: Diskuter ud fra den samlede viden, hvilke fordele og ulemper, der er ved hver metode og om den ene metode kan sige bedre end de andre.
Dansk:
Artikel: Hvordan virker disse vægttabsmetoder og hvilke problematikker medfører de?
Metatekst: Hvordan passer artiklen ind i det retoriske pentagram? Begrund samtidig de formidlingsmæssige valgt i forhold til udformning af artiklen.
Ps. 12 = kage
Svar #1
27. marts 2025 af theanielsenn
Hej. Er du færdig med din SRP. I så fald, er der så mulighed for at jeg må se den?
Skriv et svar til: Problemformulering: Biotek-dansk
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.