Omkostningsfokus

En virksomhed, der enten benytter eller ønsker at benytte omkostningsfokus, vil have fokus på lave omkostninger, men disse henvender sig kun til en lille målgruppe. Virksomheder, der benytter denne type af konkurrencestrategi, forsøger stadig at mindske deres omkostninger ved indkøb, produktion og distribution, men man opererer typisk kun på et lokalmarked.

Fordelen ved at benytte en omkostningsfokus-strategi vil være, at man som virksomhed har mulighed for at tilpasse sit produkt 100 % til den udvalgte, meget snævre målgruppe. Grundet denne tilpasning vil virksomheden typisk opleve, at kunderne er meget loyale overfor dem. Dette er også grundlaget for, at mange iværksætter virksomheder og små e-handelsvirksomheder vælger at benytte denne type af konkurrencestrategier, fordi man netop får nogle tættere relationer til kunderne, og herigennem kan starte op med nogle forholdsvis loyale kunder, når man skal til at vækste i fremtiden.

Eksempler på virksomheder der anvender omkostningsfokus

  • Tøj og Sko
  • Denver
  • Kokken og Jomfruen
  • ”Lej et lig”