Matematik

Matematik mundtlig A-niveau - hvor svært?

28. maj 2015 af Koplop (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg står i den situation at jeg rigtig gerne vil have et 4-tal til den mundtlige mat A eksamen. Hvor meget bedømmer I at man skal kunne, før dette kan lade sig gøre? Har tænkt mig at fokusere mest på beviserne, og undgå så mange af deres spørgsmål som muligt...

SKAL man desuden gennemføre et bevis? Og hvad lægges der mest vægt på i bedømmelsen?


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. maj 2015 af johankristensen111 (Slettet)

kigger lige med :) 


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. maj 2015 af PeterValberg

Efter min mening skal du ikke undlade et bevis...

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #3
28. maj 2015 af Koplop (Slettet)

#2

Efter min mening skal du ikke undlade et bevis...

Så hvis man gennemfører et forholdsvist let bevis nogenlunde, ligger man så ikke allerede på minimum 2 til 4 i karakter?


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. maj 2015 af PeterValberg

I en eksamenssituation er det "det samlede indtryk", der tæller og som karakteren
baseres på, du skal altså få vist eksaminator og censor, at du har en god forståelse
for det pågældende emne, du eksamineres i, - det gør du ved, at du gennemgår et
bevis (der har noget med emnet at gøre) og gerne et lille taleksempel bagefter.
Men du skal også lige huske, at du skal sige noget fornuftigt indledningsvist og
også afslutningsvist (en form for konklusion eller perspektivering).

Du kan ikke lave en checkliste, hvor du kan "vinge af" og stige i karakter,
hver gang du siger et buzz-ord eller lige kaster et lille bevis på tavlen.... 
Du forbereder dine emner således, at du på den givne tid kan få dækket det væsentlige
i eksamensspørgsmålet på en rimelig fornuftig måde.

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. maj 2015 af PeterValberg

Hvis jeg lige må give dig et par gode råd (synes jeg selv) i forbindelse med
den mundtlige eksamen, - altså hvordan du kan forberede dig til at "stå der" foran
eksaminator og censor.

Luk dig inde på dit værelse, så du ikke bliver forstyrret,
husk at have et ur, der er stor nok til at du kan se den ubesværet.

Brug en stor whiteboard som tavle, eller nogle stykker papir,
som du klister fast på dine skabslåger eller lignende.

Lad et par puder eller bamser :-) repræsentere din lærer og censor
(så du har noget at holde øjenkontakt med).

Lad som om du er til eksamen og skal fremlægge et emne
(det skal du selvfølgelig gøre til alle spørgsmålene), det er altså
meningen, at du “leger” eksamen, hvor du siger det, du har planlagt og
tegner de skitser mm på “tavlen”, som du har planlagt, og gennemgår de
eksempler, du har planlagt.

HOLD ØJE MED TIDEN, på den måde kan du finde ud af, om det du har planlagt,
er for langt, kort eller passende (du har vel omkring en 20 – 25 min til eksamen?)

Det er vigtigt, at du snakker “ud af hovedet” (altså taler med puderne/bamserne
som om det var læreren og censoren), ellers virker det ikke :-)

Skidt være med, at din familie måske synes, du er lidt fjollet, - tricket virker, det ved jeg af personlig erfaring.

Det er på denne måde, du opdager, om du siger noget, der virker fornuftigt,
eller om noget lyder mærkeligt eller er noget sludder :-)

Gentag indtil du føler, at “den er der”, - det er næsten som at skulle lære replikker mm. til et skuespil.

Sidst med ikke mindst:

Når du står der foran læreren og censoren, så SMIL og NYD det, det er ikke så slemt
og du er jo godt forberedt, hvis du har øvet dine fremlæggelser flere gange derhjemme :-) 
Nå ja, til eksamen skal du så vidt muligt prøve at undgå ikke at kikke i dine notater hele tiden,
det vil trække lidt ned.

Og tal tydeligt og roligt.

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Skriv et svar til: Matematik mundtlig A-niveau - hvor svært?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.