Studievalg og videregående studie

Student til Universitet - SU? Penge?

28. februar 2009 af Heinelarsen (Slettet)

Hej Alle

Jeg bliver forhåbenlig student her til Sommer 09, og skal læse på universitet efter sommerferien. Det betyder at jeg ikke får SU i Juli, August og September måned. Altså går jeg glip af små 15000 kr, som jeg skal bruge på lejlighed.
Jeg kunne forstille mig, at jeg ikke er den første der står i denne situation. Derfor søger jeg hjælp eller råd til hvordan jeg skal komme igennem den her periode. Jeg kunne selvfølgelig arbejde, men tiden er ikke god til at finde et job. Kan jeg hente hjælp på andre måder? fx på kommunen?

På forhånd tak for jeres svar.

Med venlig hilsen

En fattig student.


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. februar 2009 af NuclearWarhead (Slettet)

Nej, man kan - desværre - ikke få fx kontanthjælp i sommerferien mellem gymnasiet og universitetet.

Se fx www.odense.dk/Topmenu/Voksne/Kontanthjaelp/Uddannelsessoegende%20kontanthjaelp%20i%20sommerferien.aspx


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. marts 2009 af 150972 (Slettet)

Hej med dig,

Som #1 skriver, er der ikke mulighed for at få SU, dagpenge eller kontanthjælp mellem de to uddannelser. Jeg skal da lige tilføje, at du kan få SU for september og den udbetales forud. Du kommer derfor kun til at mangle penge for juli og august.

Du kan bruge dine feriepenge hvis du altså har haft arbejde i 2008. Husk som skrevet at SUen er forudbetalt og du ikke får noget udbetalt 1.juli. Typisk er det i juli man har eksamen og studenterfester (bruger flere penge end normalt og arbejder mindre) derfor er det måske allerede nu en god idé at ligge til side (læs: spare op) til dårlige tider.

Det positive er, at du ikke skal betale for at få en uddannelse. Så havde man været rigtig på skid....

Held og lykke!


Svar #3
01. marts 2009 af Heinelarsen (Slettet)

Tak for jeres svar.

2# skriver at jeg får SU for Septemner. Men synes jeg har læst et sted, at det gør jeg kun hvis min uddannelse den starter i slutningen af august. Men jeg mener først den starter i september, derfor tror jeg desværre ikke jeg får SU i september :(

Det lader ik til der er meget hjæp af hente. Men tak for jeres inputs.


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. marts 2009 af 150972 (Slettet)

Du får SU fra september hvis din uddannelse begynder mellem den 20.august og 20. september.


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. marts 2009 af leonardio (Slettet)

Kan man få SU, hvis man tager enkeltfag i sommerferien?


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. marts 2009 af iscream (Slettet)

#5, så vidt jeg ved, skal man have 16 undervisningstimer om ugen, for at kunne modtage SU eller leje en studiebolig. Så ja, du kan vel godt få SU, hvis du kan skrabe nok enkeltfag sammen, til at have 16 timer om ugen.


Brugbart svar (0)

Svar #7
29. april 2009 af Saulemuska (Slettet)

Jeg står i samme situation, hvor jeg ikke regner med at få SU i august og september måned, da uddannelsen starter den 1 september. Der var nogen der sagde at SUen udbateles forud, men jeg mener det er omvendt, for indtil videre har jeg altid fået SUen den sidste dag i måneden.. :/ Men det bliver måske betalt forud, når man starter på en videregående, eller hvad?


Brugbart svar (0)

Svar #8
29. april 2009 af NuclearWarhead (Slettet)

SU betales forud den sidste bankdag måneden før. Dvs. SU for maj 2009 udbetales 30. april, dvs. forud.

SU januar: udbetales sidste bankdag i december

SU februar: udbetales sidste bankdag i januar

Og så fremdeles ...


Skriv et svar til: Student til Universitet - SU? Penge?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.