Fysik

Måleserie

15. april 2014 af Kotoko (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hvis man har lavet en måleserie for at bestemme en fysisk størrelses afhængighed af en anden fysisks størrelse og skal bruge nogle af måleresultaterne, er det så bedste at vælge værdier der ligger tæt på hinanden eller langt fra hinanden? 

Jeg forstår ikke helt spørgsmålet, for hvis man plotter dataene ind i et regneark (fx. Excel) er det vel bedst at vælge to punkter langt væk fra hinanden, da måleusikkerheden så bliver "udjævnet", ikke?

Men jeg tænker også, at måleusikkerheden er større, hvis man vælger to langt fra hinanden, end hvis man valgte to tæt på. 

Nogle, der kan give mig et klart svar? :-) På forhånd tak. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. april 2014 af peter lind

Det er bedst at lave mange målinger der fordeler sig over et passende interval. I de fleste tilfælde vil det være bedst at lave målingerne jævn fordelt; men der er altså undtagelser. Hvis der er større strækning, hvor der ikke sker det store, kan have færre målinger der.


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. april 2014 af SuneChr

Man kan, hvis observationerne er normalfordelte, udelukke de observationer, der ligger i
21/2% i yderområderne af middeltallet. Man sikrer sig hermed, at der vil være 95% sandsynlighed for, at de "gode" måleresultater vil ligge i det pågældende interval.


Svar #3
15. april 2014 af Kotoko (Slettet)

Jeg tror ikke helt, at jeg forstår, hvad I mener og kan heller ikke gennemskue hvad svaret til mit spørgsmål egentlig er :( Undskyld. Kan/vil I prøve igen? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. april 2014 af peter lind

For at pakke det ned og forenkle

Lav en række målinger med nogenlunde samme afstand imellem datapunkterne

Du skal være klar over, at der tilfælde hvor dette ikke fungerer særlig godt


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. april 2014 af SuneChr

# 3
Er du bekendt med intervalhyppighed, kumuleret frekvens, normalfordelingen og normalfordelingspapir?


Brugbart svar (0)

Svar #6
15. april 2014 af SuneChr

# 3 og 5
Jeg spør', fordi du opretter spørgsmålet som niveau C , og du går på STX 3.g.
Kan ikke vide, om du i undervisningen har haft med denne del af statistikken at gøre. 


Skriv et svar til: Måleserie

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.