Matematik

9 Klasse elev meget interesseret i matematik. Leder efter bøger eller lign.

19. juli 2014 af Slashdash - Niveau: 9. klasse

Hej allesammen jeg er en 9 Klasses elev, som er meget interesseret i Matematik. Jeg er ikke noget mastermind, så derfor vil jeg stadig gerne finde nogle bøger, der kan træne og opvarme min hjerne. Jeg vil gerne sørge for at jeg har alt på plads - Før jeg begynder at læse bøger som er svære. Dvs. Jeg vil gerne starte med at få summeret alt det jeg har lært i årene, efter det vil jeg gerne bevæge mod mere udfordrende bøger. Jeg håbede bare på at nogle af jer kunne referere mig, til nogle bøger eller lign. Er som sagt meget interesseret i Matematik. Det kunne være rigtig fedt hvis i kendte nogle geometri bøger da det er der, jeg er svagest, ellers kunne en bog (eller lign) om funktioner hjælpe mig. Jeg ved godt at dette er ting man kan finde på nettet, men jeg foretrækker at læse.


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. juli 2014 af SuneChr

I første omgang vil jeg anbefale et besøg på et bibliotek og kigge i faggruppe 51, der omhandler matematiske emner. Kig indholdet igennem og se om der er noget der tiltaler dig og synes at passe til dine forventninger. Biblioteksassistenten kan være behjælpelig med at fremskaffe materialer fra andre biblioteker. Det er nok bedre at få kendskab til et udvalg af muligheder, inden du måske får lyst til selv at investere i materialet.
Skolebiblioteket ligger da formodentlig også inde med lærebøger m.m. indenfor feltet.
Hvis du har konkrete spørgsmål i en opgave, du har svært ved at komme i gang med eller går i stå med undervejs, vil der her på Studieportalen være en skare af behjælpelige hoveder, som sikkert vil kunne skubbe opgaven fremad i den rigtige retning. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Gør hvad jeg gjorde i gymnasiet og studer bøger for 1.G som 9.klasses elev. Når du så kommer i 1.G gør du det samme men blot for 2.G, o.s.v. 

Det får du både 12-taller af samt pløjet enthusiasmen for matematikken. Har jeg ret eller har jeg ret?  :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. juli 2014 af mathon

opsummerende og grundlæggende geometri:

C C. Kromann Clausen
C E. Jensen
Tage Petersen

"Geometri for 1. - 2. realklasse, 1. udgave 6. oplag 1973

        ISBN 87 1300983 4


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. juli 2014 af PeterValberg

FriViden2.dk og FriViden.dk har mange rigtig gode videoer om matematikkens spændende univers :-)

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #5
20. juli 2014 af Slashdash

#2

Gør hvad jeg gjorde i gymnasiet og studer bøger for 1.G som 9.klasses elev. Når du så kommer i 1.G gør du det samme men blot for 2.G, o.s.v. 

Det får du både 12-taller af samt pløjet enthusiasmen for matematikken. Har jeg ret eller har jeg ret?  :-) 

Det er lige netop det min plan var, men først kræver det jo at jeg har en forståelse for det, jeg forventer ikke at jeg kan det hele. Hvis du har et link eller andet du kan referere mig til, kunne det være skønt. Eller mener du, at jeg skal springe mig ud i det også komme herind (på hjemmesiden) for at få hjælp?

#3

opsummerende og grundlæggende geometri:

C C. Kromann Clausen
C E. Jensen
Tage Petersen

"Geometri for 1. - 2. realklasse, 1. udgave 6. oplag 1973

        ISBN 87 1300983 4

Kan du evt. sende mig et link, da jeg har svært ved at finde bogen.

#4

FriViden2.dk og FriViden.dk har mange rigtig gode videoer om matematikkens spændende univers :-)


Har set nogle af deres YouTube videoer, så jo, det vil jeg da helt klart se om det kan hjælpe mig. De er virkelig gode, men jeg føler selv at man ser deres videoer for at få forklaringer på ting, der er dog nogle andre ting som de ikke forklare. Det er derfor jeg leder efter bøger, da de opsummere det meste under ens befalede emne.


Brugbart svar (0)

Svar #6
20. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Slashdash,

Du kan bestemt springe ud i tingene. Det første 1/2 år af gym er meget med gentagelse af. hvad du har lært i folkeskolen. Du vil typisk starte ud med at lære om brøkregning samt algebra, hvilket vil være vigtige værktøjer senere hen i gymnasiematematik, hvor differentation og integraler vil dukke op. Jeg regner godt med, at en som dig ville kunne forstå det, altså den første del af 1.G. 

Se om du ikke kan finde: 

"Gyldendals Gymnasiematematik C" teoribog + opgavebog. 

Det er den man bruger i gym, og den er også god til at vise teknikdelen bag, hvordan man løser de diverse opgaver.

Held og lykke med det!

Bard


Brugbart svar (0)

Svar #7
20. juli 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

du kan også hente en fri (gratis) matematikbog der dækker niveau C og B på http://studienoter.dk/Matematik.html

Hilsen Lars


Brugbart svar (0)

Svar #8
20. juli 2014 af anonym000

#0

Du gør klogt i at lære matematik fra bøger ! Videoer er oftest mangelfulde. En video kan tage 5 min. at se, men det samme matematik kan formuleres på 2-3 linjer. Det tager altså for lang tid at lære matematik via. videoer ift. det udbytte man får. Jeg så mange videoer i sin tid, jeg kan bestemt ikke anbefale det.

Du kan via. bibliotek.dk bestille rigtige mange bøger om matematik.

Hvis du er OK til engelsk, kan du let finde gode e-bøger helt gratis på nettet.

#2

Det er snedigt ! :-) Men man kan sagtens få 12 i gymnasiet, selvom man ikke en gang kan folkeskolematematik, når man starter i 1.g. Jeg åbnede min matematikbog for alvor sidst i 9. klasse, og på trods af det, fik jeg stadig 12 (mundlig årskarakter), 12 (skriftlig årskarakter) og 12 (eksamen). Det skal siges, at jeg nok hellere ikke var et naturtalent :-) !

#0

Så fortvivl ej, du kan sagtens klare dig godt i matematik, selvom du (iflg. dig selv) ikke er god til matematik ;-)

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #9
21. juli 2014 af SuneChr

# 8
Enig i, at man ikke skal lære matematik via videoer. Videoer kan være gode,  n å r  man kan stoffet.
Ligesom en formelsamling er god,  n å r  man ved, hvordan formlen er konstrueret.

Jeg ved så ikke, hvilket gymnasium der raskt væk deler 12'taller ud til 1.g elever, som ikke behersker det grundlæggende stof fra folkeskolen. Det skal vi heller ikke vide. 


Brugbart svar (0)

Svar #10
21. juli 2014 af anonym000

#9

Jeg formulerede mig nok lidt ukorrekt :-) Jeg fik disse karaktere i forbindelse med afslutningen af Mat A i 3.g, ikke i 1.g !

Men når det er sagt... Matematik på STX handler ikke så meget om, hvorvidt man har forstået stoffet helt til bunds, det gælder bare om at kunne løse nogle bestemte typer af opgaver mekanisk, det gælder i hvert fald den skriftlige dimension.

Der er nogle (hvis ikke mange) elever, som ikke kan beregningsmetoden, når det gælder om at gange to tal sammen som fx 34 og 98. Selvom niveauet på papir i en matematik-a-klasse er højt, betyder det ikke, at alle kan deres folkeskolematematik. Men disse elever kan sagtens få 12. Hvorfor ? Svaret er simpelt: de bliver ikke testet i at kunne gange to to-cifret tal med hinanden i hånden. 

- - -

...............


Svar #11
24. juli 2014 af Slashdash

#10

#9

Jeg formulerede mig nok lidt ukorrekt :-) Jeg fik disse karaktere i forbindelse med afslutningen af Mat A i 3.g, ikke i 1.g !

Men når det er sagt... Matematik på STX handler ikke så meget om, hvorvidt man har forstået stoffet helt til bunds, det gælder bare om at kunne løse nogle bestemte typer af opgaver mekanisk, det gælder i hvert fald den skriftlige dimension.

Der er nogle (hvis ikke mange) elever, som ikke kan beregningsmetoden, når det gælder om at gange to tal sammen som fx 34 og 98. Selvom niveauet på papir i en matematik-a-klasse er højt, betyder det ikke, at alle kan deres folkeskolematematik. Men disse elever kan sagtens få 12. Hvorfor ? Svaret er simpelt: de bliver ikke testet i at kunne gange to to-cifret tal med hinanden i hånden. 

Det er chokerende, men jeg har set eksempler på det du nævnte før. Det er dog ikke fordi jeg er helt forfærdelig til Matematik, da jeg får 10 ret ofte. Jeg føler bare at det kunne være fedt at kunne noget i forvejen når man starter på Gymnasiet, jeg er dog ret sikker på at jeg kommer til at gå på HTX og ikke STX. 


Svar #12
24. juli 2014 af Slashdash

#9

# 8
Enig i, at man ikke skal lære matematik via videoer. Videoer kan være gode,  n å r  man kan stoffet.
Ligesom en formelsamling er god,  n å r  man ved, hvordan formlen er konstrueret.

Jeg ved så ikke, hvilket gymnasium der raskt væk deler 12'taller ud til 1.g elever, som ikke behersker det grundlæggende stof fra folkeskolen. Det skal vi heller ikke vide. 

Jeg tror jeg har formuleret mig forkert, det er ikke fordi at jeg vil have 12-taller, jeg vil bare gerne forbedre mig der hvor jeg mangler det. Derefter vil jeg bevæge mig op mod nogle højere niveauer. 12-tallet kan jeg jo ikke selv vælge. Jeg får jo 12 tallet for min præstation, og ikke hvor "klog" jeg er. Det vigtigste er bare, at jeg selv føler at jeg har forbedret mig.


Svar #13
10. august 2014 af Slashdash

#3

opsummerende og grundlæggende geometri:

C C. Kromann Clausen
C E. Jensen
Tage Petersen

"Geometri for 1. - 2. realklasse, 1. udgave 6. oplag 1973

        ISBN 87 1300983 4

Nu ved jeg godt, det er lang tid siden. Kunne du evt sende et link til bøgerne?


Brugbart svar (0)

Svar #14
10. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#13

Benyt, at der stadigvæk er noget, der hedder Biblioteket.


Svar #15
10. august 2014 af Slashdash

#14

#13

Benyt, at der stadigvæk er noget, der hedder Biblioteket.

Hvis du ligger mærke til, spurgte jeg ham om han havde et link, da man kan købe de fleste bøger på nettet.


Brugbart svar (0)

Svar #16
10. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#15

Bogen er fra 1973. Det er da muligt, at du kan finde den brugt gennem amazon.com eller lignende.

Men hvorfor ikke bruge de ressourcer, som samfundet stadig stiller til rådighed?


Skriv et svar til: 9 Klasse elev meget interesseret i matematik. Leder efter bøger eller lign.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.