Studievalg og videregående studie

spørgsmål om mit gennemsnit

31. juli 2014 af sahsa (Slettet)

hej 

er det muligt at forbrede sit snit fra 4,2 til 10,3 som odontologi kræver. 

jeg går i 2.g efter sommerferien og har afsluttet biologi og billedkunst med begge 7 taller. 

jeg skal til at gå i 2.g og har ikke nærmest ikke løsten til at starte ikke igen pga det lyder helt sindsygt at når der op. det som har grundet det dårlige snit i 1.g er private problemer som jeg ikke kunne koncentrere mig for. 

har i nogle råd til hvad jeg kan gøre 


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. juli 2014 af nani1596 (Slettet)

Gør dit bedste.. Følg godt med i timerne, og få sagt meget så du kan få nogle gode karakterer. Jo mere du følger med og koncentrerer dig, jo lettere vil det være både til eksamen og i timerne :) 


Brugbart svar (0)

Svar #2
31. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Det er bestemt muligt, men du kommer til at kæmpe en "uphill" kamp. Hvis det er muligt for dig, ville det nok være bedre, hvis du tog 1.G om igen og startede på en frisk med helt nye lærer. 

Men hvis du vil tage noget risci er det bare at give den en skalle og tage en snak med dine lærer om, hvorfor du klarede 1.G dårligt. Tro det eller lad vær, men jeg er sikker på, at de vil være forstående overfor din situation og jeg tror også, at de vil være klar på at give dig en ny chance, såfremt at din subgennemsnitlige skyldtes personlige problemer. 

Håber dette hjælper, 

Bard


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. august 2014 af Hijsa

Hvis alt går skidt i 3.g og du med sikkerhed ved at du ikke vil kunne være i stand til at få gennemsnittet, så drop ud af gymnasiet og start på en HF uddannelse på et VUC.


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. august 2014 af BadBoyBard (Slettet)

#3: Hvorfor skal hun bruge 2 år af sit liv på det? Desuden, så har hun fået 2x7 i hendes to C-fag, så hendes snit er ikke påvirket særlig meget.

Det eneste jeg vil være bekymret om er, at hendes lærer måske har stemplet hende som doven. Ellers har hun sku masser af muligheder til at rette op på hendes snit.

Og #0 påvirker de private problemer stadig din koncentration? Hvis ja, så find en måde at løse dem på - din sundhed er vigtigere end alt andet. Og husk at tage en snak med dine lære om de og fortæl dem, at det var dem, der gjorde, at du ikke fulgte så meget med i 1.g. 

Derudover skal du også tænke på, at du kan gange med 1.08 hvis du søger ind direkte of 1.02 (hvis hun har 5-A fag), så hun skal i virkeligheden kun op og ramme de 9.3, såfremt adgangskravene ikke ændrer sig. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. august 2014 af DrProfEvil (Slettet)

#0

En anden mulighed er, at lade være med at låse dit eksamensbevis.

Hvis du, i 3.g, opdager at dit snit ligger lavere end det, som du til den tid skal bruge til odontologi, lader du være med at komme til de sidste eksaminer. På den måde kan gymnasiet ikke uddele dit eksamensbevis.

Så tilmelder du dig de fag som du har fået dårlige karakterer i, på hf og supplerer, til du er tilfreds med de karakterer. På den måde får du sat de nye karakterer ind på beviset. Når du så er tilfreds med dit gennemsnit, tilmelder du dig de sidste eksaminer, og låser derved dit eksamensbevis, så du kan studere odontologi.

En god ide vil være at snakke med en studievejleder om det. Et lille råd vil være IKKE at snakke med en studievejleder på skolen om det, da skolen får en masse taxameter penge osv., og defor garanteret vil hade den løsning. Tag til en studievejleder på et centralt kontor, der er uvildig, og ikke skal represesentere din skoles interesser, og hør der mere om hvad dine muligheder er.

MVH.


Brugbart svar (0)

Svar #6
01. august 2014 af studieportalen0 (Slettet)

#5

Det havde jeg ikke hørt om før nu. Er det virkeligt muligt at ikke "låse" sit eksamensbevis på den måde? Og er det lovligt? 


Brugbart svar (1)

Svar #7
01. august 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

#6,

den er god nok, det var vidst endda i tv-avisen sidste år. Det er surt show for det gymnasie man har taget næsten hele 3g på. De har leveret hele undervisningen, afholdt eksamener, men typisk dagen før den sidste, så kommer der et par elever op på kontoret og melder sig ud. Også dem som ser ud til at få snit over 11.

De har sikkert allerede en aftale om at starte efter sommerferien et andet sted. De nye sted får så hele betalingen.

Der har været snakket om at gøre noget ved det. Men det som er et loss for det ene gymnasie, er et win for det næste. Året efter er der nok nogle elever der bytter den anden vej...

Personligt synes jeg at der skulle være en tilmeldigsfrist, eksempelvis ved juletid, til eksamen den efterfølgende sommer. Framelding herefter vil så være lig med at man skal starte helt forfra, altså helt fra 1g. Når man så starter igen, så skal man naturligvis have merit for de fag man har bestået, dvs. ingen mulighed for at forbedre beståede fag.

Hilsen Lars


Svar #8
01. august 2014 af sahsa (Slettet)

så jeg skal prøve at give den en skalle og se bort fra mine problemer. 

og tro på det kan lade sig gøre.

har nogle gode råd til at blive bedre skrifligt, for det er mit svageste punkt. 

for 4 i samtlige tre fag altså fransk, dansk og engelsk 


Brugbart svar (0)

Svar #9
01. august 2014 af Hijsa

Helt ærligt, de karakter man får i 1.g er sgu bare nogle lærerne har kastet rundt med. Du har to år endnu til at rette op på det. Selvfølgelig på nær de fag du afsluttede i 1.g, altså skulle op til eksamen i, dem kan du ikke gøre noget ved. Så et tip er at holde fokus på de fag du skal afslutte i 2.g, og give den en ekstra skalle dér. Og så i 3.g skal du selvfølgelig fokusere på alle de fag du har.

Husk også at det jo sagtens kan være du får nye lærere i 2.g, og de aner jo intet om hvor god du var i 1.g. 

#4 Øhh.. hvis det nu er at hun kan se at alt går galt og at hun ikke vil kunne komme ind på hendes drømmeuddannelse, så vil jeg sgu da til hver en tid "spilde" to år at mit liv på at få bedre karakter. Man må prioritere. Men som sagt, der er masser at tid til at forbedre karaktererne hvis hun kun går i 1.g.


Brugbart svar (0)

Svar #10
02. august 2014 af DrProfEvil (Slettet)

Hej igen i denne tråd charmed3 :p

Karaktererne i 1.g kan der netop gøres noget ved, hvis ikke man låser beviset :)


#6 Jo, det er muligt, som LarsJensen0 også nævner. Grunden til at der ikke snakkes mere om det, er, at det koster staten en hulens masse penge, og skolerne ligeså - især med naturvidenskabelige studenter.

Praktisen bliver hyppigt brugt på hf-enkeltfag, hvor kursister tager samme fag 2-3 gange, til de er tilfredse med karakteren, og derefter låser beviset. Det er dog ikke så hyppigt brugt i gym (endnu).


Brugbart svar (0)

Svar #11
02. august 2014 af Hijsa

#10, Hejsa,

Har inden sommeren afsluttet min HF-enkeltfag, som jeg brugte 2 år på. Før det startede jeg som naturvidenskabelig studerende i 1.g på STX, men det fungerede ikke for mig. Så jeg droppede ud og meldte mig ind på HF enkeltfag på et VUC. Og som du selv skriver, så tager mange kursister deres fag om for at forbedre deres karakter. Man kan selvfølgelig snakke om hvorvidt det er retfærdigt i forhold til andre studerende, men så længe muligheden er der, kan folk vel udnytte den ;) Det gjorde jeg hvertfald, men havde så heldigvis ikke behov for at tage nogen fag om igen, og afsluttede dermed efter alm. HF tid (2 år).


Brugbart svar (0)

Svar #12
02. august 2014 af BadBoyBard (Slettet)

@charmed3: "Øhh"... der er jo ingen grund til, at tage HF, hvis det kun er i 3.G, at tingene går galt. Har du hørt om det, der hedder at tage 3.G om et andet sted og ikke "lukke sit eksamensbevis"? Dette kan hun spare 1 år på. 


Svar #13
02. august 2014 af sahsa (Slettet)

SÅ HVAD SKAL JEG GØRE HELT PRÆCIS  

I HAR FORSKELLIGE MENINGER 

TAK FOR HJÆLPEN FOR RESTEN 


Brugbart svar (1)

Svar #14
03. august 2014 af DrProfEvil (Slettet)

Hej #11, #12

Der hvor tricket ligger i at lade være med at låse sit bevis, er netop at man IKKE skal tage 1/2/3 år af STX/HTX/HHX/HFX/WhateverX om, men kun de fag som man ikke synes karakteren er tilfredsstillende i.

Hej #13

Det vil sige at sahsa (du) uanset hvad, fortsætter til 3.g, når du så ved hvad du får i karakterer (% den/ de sidste - som du ikke kender, fordi du ikke har været til eksamen!), bestemmer du om der er et eller flere fag du vil tage om, for at forbedre karaktererne.

 Hvis du IKKE vil tage nogle fag om/ forbedre nogle karakterer, går du til den/ de sidste eksaminer. Tillykke, du er nu student!

Hvis du VIL tage et/ flere fag om, rækker du den mentale langfinger til dit gymnasium, og lader være med at komme til den/ de sidste eksaminer. (Og lader være med at lytte til alt dit gyms (urin) med at det må du ikke, og buhu hvor er det tarveligt, og alt det andet (fæces) som de lukker ud, hvilket vil være en del, da du lige har kostet dem i omegnen af 50.000 kr., hvis du er naturvidenskabelig student)

Når du så ikke kommer til den/ de sidste eksaminer, ringer du til din lokale VUC og snakker med deres studievejledere. Der vil de så indskrive dig til de fag, som du vil tage om. Når du så har taget dine dårlige fag om, tager du den/ de sidste eksaminer, som du skippede fra gym, og låser derved dit bevis med dine nye karakterer.

Bemærk at det bevis som du får, vil komme fra VUC'en, og ikke dit gamle gym (hvilket ikke betyder noget som helst). Grunden til at dit bevis kommer fra VUC'en, er at alle dine fag (karakterer) fra gym, som du er tilfreds med, vil blive meritoverført til VUC'en fra din gamle skole, hvor VUC'en så samler de fag (karakterer) fra din gamle skole med de nye, som du får fra VUC'en, hvorefter du får dit bevis.

Angående hvad du skal gøre, ved du det kun selv. Der er et gammelt ordsprog, der siger: Den ultimative dovenskab, er, at gøre det rigtigt første gang.

Det vil jeg mene er rigtigt. Gør dit suverænt bedste i gym, og få så gode karakterer som muligt. Hvis du så stadig ikke er tilfreds, kan du gøre brug af den mulighed som jeg har skitseret foroven.


Svar #15
04. august 2014 af sahsa (Slettet)

tak .-)


Skriv et svar til: spørgsmål om mit gennemsnit

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.