Fysik

Eftervise formel

21. oktober 2014 af ShadH - Niveau: B-niveau

Jeg skal eftervise en formel: P = (n*R/V) * T 

Hvad jeg har gjort er at tage udgangspunkt i den teoretiske proportionale sammenhæng og grafisk vise at dette ikke passer, da der i et eksperiment kan forekomme fejlkilder.

Dernæst tænke jeg: Hey - hvad med faktisk at eftervise formlen? Jeg laver databehandling, ikke teori (det lavede vi i grupper på video), så jeg er ikke helt indforstået med hvordan man efterviser en formel ud fra et forsøg med grafer og data.

Opgave citat: "Find selv en passende afbilding for formlen P = ((n*R)/V)*T. Forklar hvad hældningen teoretisk skal være og prøv at vurder om teori og eksperiment stemmer overens. Husk at vurdere fejlkilder spillet ind".


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. oktober 2014 af peter lind

Hvis jeg har forstået dig rigtig er dit problem, at du har fået nogle resultater, der ikke stemmer med formlen. Dette skyldes mener du fejlkilder. Det kan nu også være problemer med målenøjagtigheden. Fysikkeren bruger matematikken, som et sprog til at beskrive deres resultater med men det gør det altså ikke til matematik. De fysiske formler er kun eftervist med begrænset nøjagtighed og med begrænsede værdier af variablene. Du kan altså ikke forvente at du får præcist det resultat formlen siger. Det er bl.a. derfor at forskerne foretager nye forsøg. Når de så får noget, der ikke stemmer fører de til ny gennembrud og ny forståelsen af fysikken. Kendte eksempler på dette er relativitetsteorien og kvantemeknikken.


Svar #2
21. oktober 2014 af ShadH

Det forstår jeg fint. Jeg undrer mig blot over hvordan jeg kan eftervise selve formlen, men mine data og grafer. Er der noget der skal sammenlignes eller lignende?


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. oktober 2014 af peter lind

Det typiske vil være at man laver en afbildning, hvor resultatet bliver en ret linie. Det er nemlig nemt at se det. Man kan også lave regressionsanalyse på sine data og så plotte den fremkomne funktion sammen med de målte data


Svar #4
21. oktober 2014 af ShadH

Så hvis jeg fik en ret linje ud fra mine data, så ville det stemme overens med formlen, da det jo er givet som: y=ax ?

Vil den på den måde være "eftervist" (jeg vil også nævne fejlkilder)


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. oktober 2014 af peter lind

ja det ville det


Skriv et svar til: Eftervise formel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.