Biologi

koens adfærd

14. november 2014 af jørgen24 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

jeg er igang med et projekt om køer. det vil være en stor hjælp hvis i kunne hjælpe med disse spørgsmål. Hvordan påvirker mennesker koens naturlige adfærd.hvordan er koens naturlige adfærd. håber i vil hjælpe mig(:


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. november 2014 af hesch (Slettet)

#0:  Jeg er ikke dyrepsykolog, men har passet køer som dreng (gammeldags landbrug).

Køer er af natur sky (pas på rovdyr og min kalv), men i menneskets varetægt føler de sig trygge. De bliver sat på græs, får vand og er beskyttet mod rovdyr. Der sker såmænd ikke så meget inde i deres hoveder, andet end at deres behov er opfyldt her.

Om eftermiddagen ved 17-tiden kan man gå ud og åbne markindhegningen. Der bliver så lidt rivalisering indbyrdes omkring: Hvem skal gå forrest hjem til stalden ?  Man går bare i forvejen: De følger efter, for i forbindelse med at de skal malkes, vanker der en skovlfuld soyapiller. Herefter følger man dem ud på marken igen.

I naturen er de mere sky (rovdyr/trusler igen), men den side af sagen ordner tyren vel som regel ?

Så i menneskets varetægt virker det som om de hygger sig meget godt, bortset fra lidt intern rivalisering. De kan lide at blive nusset lidt imellem hornene.

Den er ikke længere.


Skriv et svar til: koens adfærd

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.