Fysik

fisk

22. november 2014 af Ellapigen (Slettet) - Niveau: B-niveau

hej er der nogen, der kan hjælpe mig med dette spørgsmål:

hvordan kan det være, at der nogle fisk, der kan stå helt stille i vandet uden at bruge energi?


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. november 2014 af mette48

For at den skal kunne det, hvilket jeg ikke tror, skal der være absolut frit for strømning i vandet og fisken skal have samme massefylde som vandet omkring den.

Jeg er ikke sikker på, at en fisk overhovedet kan indtage en hvilestilling uden at skulle bruge energi til fordøjelse m,m. Den har vel et vilestofskifte ligesom vi andre.


Svar #2
22. november 2014 af Ellapigen (Slettet)

men hvorfor skal den have samme massefylde som i vandet?


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. november 2014 af GalVidenskabsmand (Slettet)

Nogle fisk har en svømmeblære, som den kan fylde med luft. Dette gør, at den kan tilpasse sin massefylde til vandet omkring den.

http://www.denstoredanske.dk/Naturen_i_Danmark/Naturen_i_Danmark_1/Havets_store_dyr/Fiskene_i_de_danske_farvande/Tilpasninger/Sv%C3%B8mmebl%C3%A6re


Svar #4
22. november 2014 af Ellapigen (Slettet)

men hvorfor skal fisken have samme massefylde.. og hvordan er det årsagen til at den kan være helt stille uden at bruge energi..


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. november 2014 af GalVidenskabsmand (Slettet)

Hvis den har en større massefylde end vand, så vil den synke mod bunden. Hvis den har en mindre massefylde end vand, så vil den stige mod overfladen. Den vil derfor være nødt til hele tiden at skulle svømme med sine finner for at holde sig på en bestemt dybde. Når den så har en svømmeblære, så kan den fylde den med så tilpas meget luft, at fisken har samme massefylde som vandet og derfor hverken stiger eller synker. Den behøver så kun at bruge sine finner, når den vil bevæge sig rundt.


Svar #6
22. november 2014 af Ellapigen (Slettet)

okay, mange tak for svaret, nu giver det mening


Skriv et svar til: fisk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.