Matematik

forskellen på ekspotientille, enkel logaritmiske og dobbeltlogaritmiske funktioner?

24. november 2014 af Lineakat (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg ved at en enkel log funktion hedder: f(x)=b*a^x

og at en dobbelt log funktion hedder: f(x)=b*x^a

men når jeg i excel indtaster en enkel log funktion og tilføjer en tendenslinje, er det den ekspotientielle tendenslinje der passer bedst. Skyldes det at den enkellogaritmiske funktion er det man kalder en ekspotentiel funktion og det er den dobbeltlogaritmiske funktion der hedder en logaritmisk funktion (i excel)? 

hvis ikke, hvad er så forskellen på de tre? 

mange tak for hjælpen - jeg har en test i det i morgen!

Linea


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. november 2014 af peter lind

Det du kalder en enkel log funktion er en eksponentiel funktion.

Det du kalder en dobbeltlog funktion er en potens funktion


Brugbart svar (1)

Svar #2
24. november 2014 af SuneChr

Man benytter
enkelt-logaritmisk koordinatsystem til eksponentielfunktion
og
dobbelt-logaritmisk koordinatsystem til potensfunktion
hvis man ønsker en ret linje som det grafiske billede af funktionen.


Svar #3
24. november 2014 af Lineakat (Slettet)

mange tak! 

et til spørgsmål... når jeg bare får en række tal givet, hvordan kan jeg så vide hvilken jeg skal bruge? Altså jeg kan godt se når nogle linjer passer bedre end andre, men hvad med de funktioner hvor begge passer lige godt? (vedlægger en opgave) 

lige nu har jeg bare prøvet mig lidt frem med både potensfunktioner og ekspotientielle funktioner, men jeg skal finde ud af hvilken en det er. hvordan kan jeg se det, når de passer lige godt? 

Vedhæftet fil:Capture.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #4
24. november 2014 af peter lind

I den opgave er det meningen at du skal bruge regressionsanalyse


Svar #5
24. november 2014 af Lineakat (Slettet)

hvad er en regressionsanalyse?/ hvordan gør man?


Brugbart svar (0)

Svar #6
24. november 2014 af SuneChr

Der skal benyttes ækvidistante skalaer, almindelige skalaer med lige stort mellemrum mellem enhederne.
Lav, for hvert sæt af talsættene, en
- lineær
- potentiel
- eksponentiel
regression.
Man kan få Excel til, foruden at angive forskriften, også at angive troværdigheden udtrykt ved r2
 


Brugbart svar (0)

Svar #7
25. november 2014 af peter lind

#5  Det er en metode til at bestemme parametre så de stemmer bedst muligt med de observerede data. Regressionsanalysen foretages i et CAS værktøj, statistikprogram eller et regneark


Skriv et svar til: forskellen på ekspotientille, enkel logaritmiske og dobbeltlogaritmiske funktioner?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.