Studievalg og videregående studie

Er gymnasium svært?

24. februar 2015 af CamillaHsørensen (Slettet)

Hej

Jeg er en pige der går i 8. klasse på en friskole. Jeg går allerede og overvejer hvad jeg vil efter efterskole, og det jeg har i tankerne er det almen gymnasium (stx) og HF.

Jeg har fået indtryk af at man i gymnasium virkelig skal arbejde hårdt, og at der er sygt mange lektier osv. Men hvor "slemt" er det? Og stilles der nogle særlige krav til en, altså hvad skal der til for at man kan gennemføre det, med nogenlunde karakterer?

- Camilla


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. februar 2015 af Arccossintan (Slettet)

Det er naturligvis meget individuelt fra person til person. Nogen har det så svært fagligt, at de ikke kan gennemføre gymnasiet, mens andre føler, at det er så nemt, at de keder sig. Jo, der er i perioder mange afleveringer og lektier, men min erfaring er, at man nogen gange må prioriterer hvad, der er vigtigst, og man vænner sig til med tiden til et stort arbejdspres. Hvis du klarer dig nogenlunde godt fagligt i folkeskolen, så bare go for it, den typiske gymnasieelev er (langtfra) et geni.


Svar #2
24. februar 2015 af CamillaHsørensen (Slettet)

Jeg er i brobygning i denne uge, og de sidste to dage har jeg været på handelsskolen. Vi var i dag på klassebesøg og jeg lagde mærke til at de fleste elever inde i klassen sad med deres computer på facebook og bare sad og snakkede sammen, mens læreren snakkede. Der var måske 3-4 stykker der deltog i timen, er det også sådan på gym.? Jeg ville slet ikke kunne gøre det, så kommer man jo bagud?


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. februar 2015 af Arccossintan (Slettet)

Nu går jeg jo på HTX, men 65% af mine klassekammerater opfører sig som du først beskriver. 25% tager skolen seriøst, og de sidste 10% er deciderede stræbere, og dette tror jeg egentlig er meget typisk for en gennemsnitlig gymnasieklasse i Danmark.


Svar #4
24. februar 2015 af CamillaHsørensen (Slettet)

Men hvordan kan de "65%" så gennemføre gymnasiet?

Brugbart svar (0)

Svar #5
24. februar 2015 af Arccossintan (Slettet)

En del falder fra, og dem der gennemfører, men ikke har fulgt med fagligt, de får dårlige karakterer, og har i øvrigt ikke fået ret meget udbytte af uddannelsen, hvilket nok er det mest ærgerlige.


Svar #6
24. februar 2015 af CamillaHsørensen (Slettet)

Ja, det handler vel om, at man selv må arbejder for at få sit ønskede resultat:)
Mange tak for din hjælp, du har hjulpet en del!

Brugbart svar (0)

Svar #7
28. februar 2015 af Miebendixh

Gymnasiet er for mit eget vedkommende ikke vanskeligt at gennemføre og til tider kedede jeg mig i undervisning. Det vigtigste er, at man har disciplin og forsøger at følge med i undervisningen, især når nyt stof gennemgås samt hvis man er i tvivl om noget, så SPØRG endeligt ens lærerer, for det vil gavne en i sidste ende, når man skal op til eksamen. Jeg havde gennemført en stx-uddannelse på 2 år, det som man kalder for studenterkursus og havde stadig masser af tid til alt andet ved siden af, selvom lektiemængden er dobbelt så meget, som en alm. stx'er. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
01. marts 2015 af Penalhuset (Slettet)

"Er gymnasium svært?" Ja for dig, Camilla.

Nummer!?!?


Skriv et svar til: Er gymnasium svært?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.