Fysik

Kalium-argon metode

01. marts 2015 af VIOR (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, jeg sidder fast i følgende opgave:

Man kan bestemme alderen af bjergarter ved hjælp af den såkaldte kalium-argon metode. Den radioaktive kaliumisotop K-40 henfalder i 89% af tilfældene til calciumisotopen Ca-40 ved beta- henfald. I de sidste 11% af tilfældene sker der en såkaldt elektronindfangning, dvs. en af elektronerne fra kalium atomets K-skal indfanges af kernen, hvor elektronen reagere med en proton under dannelse af en neutron og en neutrino. Reaktionsskeamet kommer til at se sådan ud:

_{19}^{40}\textrm{K} +_{-1}^{0}\textrm{e} \rightarrow _{18}^{40}\textrm{Ar} + v

Når bjergarten dannes, vil den stort set være fri for argon, fordi argon er en ædelgas. De argonatomer, der dannes inde i krystallet, er fanget i krystalgitteret. Ved at opvarme en prøve af bjergarten i vakuum i en smelteovn, kan  argonatomerne drives ud og deres antal bestemmes.

a) Antag, at prøven indeholder 1,16 * 1017 Ar-atomer. Hvor mange K-40 isotoper er der henfaldet siden bjergartens dannelse?

b) Antag, at vi endividere bestemmer antallet af K-40 kerne i prøven til 3,00 * 1018. Hvor mange K-40 atomer har der været dengang bjergarten blev dannet?

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få et hint til, hvordan jeg skal komme igang med opgaverne.

På forhånd tak! :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. marts 2015 af peter lind

a) de 1,6*1017 er 11% af det oprindelige antal

b) 300*1018 + resultatet fra a)


Svar #2
01. marts 2015 af VIOR (Slettet)

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med "de 1,6*1017 er 11% af det oprindelige antal" - skal jeg bare finde 11% af 1,6*1017 eller ?


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. marts 2015 af peter lind

Nej. Hvis N er det oprindelige tal er 11% af N  0,11*N


Skriv et svar til: Kalium-argon metode

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.