Matematik

Beregning af månens fart - ud fra observationer af solformørkelsen

22. marts 2015 af internazionale - Niveau: B-niveau

Hej. Er i gang med en fysikrapport (på b-niveau) om den partielle solformørkelse fra forleden. Eftersom der er tale om ren matematik ville jeg også lige forsøge mig her i matematikrummet. 

Et af spørgsmålene/punkterne i forsøgsbeskrivelsen lyder: 

"Man kan finde månens fart ud fra sammenligninger af tidspunkter for fx første kontakt observeret forskellige steder. Antag først at Jorden ikke roterer, og at du er på ækvator og Solen og Månen er i Zenit. Hvordan kan du så finde Månens fart ud fra observationer af første kontakttidspunkt foretaget med nogle hundrede kilometers afstand på ækvator. Tænk over hvad vej Jorden roterer og hvad vej Månen bevæger sig på himmelkuglen. Hvilken betydning får det så, når du tager hensyn til at Jorden roterer om sin egen akse (her vil du få brug for at kende Jordens middelradius, som har været kendt siden den græske oldtid (Erastotenes))? Endelig skal du tage hensyn til at vi følger Jordens rotation med en mindre radius, da vores breddegrad er ca. 56 grader N. Du kan antage, at Månens skygge bevæger sig østpå. Med disse vadesten kan du nå frem til afstanden til månen (fra Jordens centrum). Overvej om det er bedre at benytte sammenligning af tidspunkterne for sidste kontakt."

Jeg vil meget gerne have noget hjælp til at besvare dette punkt - simpelthen: hvordan gør man? 

Håber meget, at nogle kan hjælpe mig. 
På forhånd tak. 

Mvh
Jeppe 


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)


Skriv et svar til: Beregning af månens fart - ud fra observationer af solformørkelsen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.