Fysik

Side 2 - kapacitans

Brugbart svar (0)

Svar #21
04. april 2015 af Soeffi

Hvodan finder du erstatningskapacitancen udtrykt ved C1, C2, C3 og C4?


Brugbart svar (0)

Svar #22
04. april 2015 af hesch (Slettet)

I princippet som i #4. ( Har ikke tjekket for regnefejl ).


Brugbart svar (0)

Svar #23
04. april 2015 af Soeffi

Kan du opskrive formlen?


Brugbart svar (0)

Svar #24
04. april 2015 af hesch (Slettet)

Den står jo i  #4.


Brugbart svar (0)

Svar #25
04. april 2015 af Soeffi

Det er før man lukker kontakten; siger du, at erstatningskapacitansen ikke ændrer sig?


Brugbart svar (0)

Svar #26
04. april 2015 af hesch (Slettet)

Nej, det siger jeg da ikke.  Men at det skulle være med lukket kontakt, skrev du jo ikke i  #21.

Den bliver så:

C-1 = (C1+C3)-1 + (C2+C4)-1.

Jeg har i eftermiddags siddet og set "snooker" i TV. Er du ved at lave en sådan på mig (altså en snooker)?


Brugbart svar (0)

Svar #27
04. april 2015 af Soeffi

#26

Nej, det siger jeg da ikke.  Men at det skulle være med lukket kontakt, skrev du jo ikke i  #21.

Den bliver så:

C-1 = (C1+C3)-1 + (C2+C4)-1.

Jeg har i eftermiddags siddet og set "snooker" i TV. Er du ved at lave en sådan på mig (altså en snooker)?

Svarer det ikke til erstatningskapacitansen for kredsløbet i #11?:


Brugbart svar (0)

Svar #28
04. april 2015 af hesch (Slettet)

#27:  Ad #26:  Den snooker var du godt nok lang tid om at lægge.

Jeg har fanget din pointe, men ærligt talt:

UA og UB er beregnet.
Værdien af CA, CB og CA+CB er simpel hovedregning.
Ved  vandblandingsformlen og Q = ΔUA*CA  må man lige have lommeregneren frem.

Men prøv nu på baggrund af din skitse at regne ud hvor mange Coulomb der smutter gennem kontakten, når du knalder 220V på kredsløbet (eller er det UA og UB der skal knaldes på? Så er du jo lige vidt ).


Brugbart svar (0)

Svar #29
04. april 2015 af Soeffi

#28

#27:  Ad #26:  Den snooker var du godt nok lang tid om at lægge.

Jeg har fanget din pointe, men ærligt talt:

UA og UB er beregnet.
Værdien af CA, CB og CA+CB er simpel hovedregning.
Ved  vandblandingsformlen og Q = ΔUA*CA  må man lige have lommeregneren frem.

Men prøv nu på baggrund af din skitse at regne ud hvor mange Coulomb der smutter gennem kontakten, når du knalder 220V på kredsløbet (eller er det UA og UB der skal knaldes på? Så er du jo lige vidt ).

Der er tre spørgsmål: erstatninskapacitans, ladning på hver enkelt kapacitor og ladning gennem kontakt. Så vidt jeg kunne se sprang du de første to over.

Desuden, angående ladning gennem kontakten er det vel kun halvdelen af forskellen i ladnng, der passerer.


Brugbart svar (0)

Svar #30
05. april 2015 af hesch (Slettet)

#29:  Erstatningskapacitet er korrekt fundet i #4 ( med åben kontakt ). Jeg formodede så at trådstarter også kunne "knække nødden" med lukket kontakt.

Ladning på kodensatorer finder jeg besvaret i #5 og #7. Fx bliver ladningen på C2:

QC2 = (220V - UB) * C2

Så jeg har kastet mig over at besvare spørgsmålet vedr. ladning gennem kontakt, når denne lukkes. At dette kan gøres ved at betragte ændringen i spændingen fx UB, når kontakten lukkes, fremgår af #12.

Jeg beklager, at jeg i de forgående indlæg har kaldt spændingen mellem C3 og C4 for UA. Den burde jeg retteligen have kaldt UC .


Brugbart svar (0)

Svar #31
05. april 2015 af hesch (Slettet)

#29 (sidste spørgsmål):  Det ved jeg ikke, men jeg finder ladning gennem kontakten til  91,25nC.


Brugbart svar (0)

Svar #32
05. april 2015 af hesch (Slettet)

#29 (sidste spørgsmål):  Det ved jeg ikke, men jeg finder ladning gennem kontakten til  ≈91,25nC.


Brugbart svar (0)

Svar #33
05. april 2015 af hesch (Slettet)

#32:   Undskyld (regnefejl):  95,0966nC


Brugbart svar (0)

Svar #34
05. april 2015 af Soeffi

#31

#29 (sidste spørgsmål):  Det ved jeg ikke, men jeg finder ladning gennem kontakten til  91,25nC.

Hvordan fandt du det?


Brugbart svar (0)

Svar #35
05. april 2015 af peter lind

Der er da rodet godt rundt i det her.

med kontakten lukket er UAB = UAC og UBD = UCD

Venstre side består af de to parallelt koblede kondencatorer C1 og C3.

Kapacitetene af den venstre side er Cv = C1+C3 =3,2+2,3 = 5,5nF

Højre side har Ch = C2+C4 = 4,6 +5,4 = 10 nF

Disse er så koblet sammen serielt til Ct =  Ch*Cv/(Ch+Cv) =  5,5*10/(5,5+10) =55/15,5 = 11/3,1 nF

ladning  q = Ct*U = 2420/3,1 nC

UAB = UAC = q/Cv = 2420/(3,1*5,5) V = 440/3,1 V

UBD = UCD = 220V-440/3,1 V = 220(1-2/3,1) = 220*1,1/3,1 V

Ladningen q1 = C1*UAB = 3,2 nF*440/3,1 V

De andre ladninger findes på samme måde

Ladningen der er strømmet gennem K kan findes som forskellen mellem ladningerne i den øverste gren og den nederste gren. Pas på med fortegn.

Med K lukket får man kredsløbet i #11. Hesch er meget uklar og jeg aner ikke hvorfor han påstår, det er forkert


Brugbart svar (0)

Svar #36
05. april 2015 af Soeffi

Kontakten flytter ladninger fra C1 + C2 til C3 + C4.

Før kontakten sluttes er ladningen på C1 + C2 lig med 830 nC, mens ladningen på C3+C4 er 708 nC. Efter er ladningen på C1+C2 lig med 813 nC, mens C3+C4 er 748 nC.

Forskellen er ændret med 66 nC, som er ladningen gennem kontakten.


Brugbart svar (0)

Svar #37
05. april 2015 af peter lind

Ladningerne på indersiden af C1 og C2 har modsat fortegn. Antager vi at ladningerne på den venstre side er positive og negative på den højre side samt lader qi betegne den numeriske værdi af ladningen er ladningen på den øvre gren q1-q2. På den nedre gren er den q3-q4


Brugbart svar (0)

Svar #38
05. april 2015 af Soeffi

#37

Ladningerne på indersiden af C1 og C2 har modsat fortegn. Antager vi at ladningerne på den venstre side er positive og negative på den højre side samt lader qi betegne den numeriske værdi af ladningen er ladningen på den øvre gren q1-q2. På den nedre gren er den q3-q4


For mig lyder det som ladning, der er flyttet fra en kapacitor til en anden på samme side af kontakten.

Hvordan ved man, hvad der er flyttet gennem kontakten, og hvad der er flyttet frem og tilbage mellem kapacitorer på samme side af kontakten?


Brugbart svar (0)

Svar #39
05. april 2015 af peter lind

Inden der blev lukket for kontakten var den totale ladning i den øvre gren 0. Det samme gjalt den nedre gren. Hvis der er kommet en resulterende positiv ladning på den øvre gren, må den være kommet fra den nedre gren og gået kennem kontakten. Tilsvarende hvis ladning er forsvundet fra den øvre gren må den være forsvundet ned i den nedre gren. Der er ingen andre steder den kan forsvinde hen. Ladningen, der er gået gennem kontakten er så |q1-g2| = |q3-q4|


Brugbart svar (0)

Svar #40
05. april 2015 af Soeffi

Før er der 0 nC på hver side af lontakten, bagefter er der -95 nC på begge sider; der er ikke flyttet noget over målt på den måde.


Der er 47 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.