Matematik

Potensfunktion - ligefrem og omvendt proportionalitet.

24. maj 2015 af Nicklas4400 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej!
Jeg håber en lige kan hjælpe mig her op til eksamen.

I forhold til at spørgsmål om potensfunktioner, skal jeg gøre rede for ligefrem og omvendt proportionalitet. Og jeg må indrømme at jeg er lidt på bar bund i forhold til proportionalitet begrebet, og hvilken betydning dette har for en potensfunktion. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. maj 2015 af SuneChr

Ligefrem proportionalitet
f (x) = ax


Omvendt proportionalitet
g (x) = a/x


Potensfunktion
h (x) = bxa
Her er y ligefrem proportional med (xa)


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. maj 2015 af Soeffi

For ligefrem proportionalitet må gælde, at a = 1, dvs f(x) = b·x. 

For omvendt proportionalitet må gælde, at a = -1, dvs: f(x) = b·x-1.


Svar #3
24. maj 2015 af Nicklas4400 (Slettet)

Så det vil sige, at i forhold til potensfunktionen, så når x er konstant(fordi a er 1, så vil x jo være konstant), så siger man funktionen har ligefrem poportionalitet, ligesom man vel kender fra linær funktioner, at den vokser med en konstant?
Og omvendt poportionalitet vil sige, at når x er negativ men konstant, så får man en aftagende ret linje, også som vi kender det fra linær funktioner?


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. maj 2015 af Soeffi

#3

Så det vil sige, at i forhold til potensfunktionen, så når x er konstant(fordi a er 1, så vil x jo være konstant), så siger man funktionen har ligefrem poportionalitet, ligesom man vel kender fra linær funktioner, at den vokser med en konstant?
Og omvendt poportionalitet vil sige, at når x er negativ men konstant, så får man en aftagende ret linje, også som vi kender det fra linær funktioner?

Jeg tror, at du forveksler a og b.


Skriv et svar til: Potensfunktion - ligefrem og omvendt proportionalitet.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.