Matematik

Hjælp til sinus

24. maj 2015 af astpa (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej :) Jeg har fået en opgave med formuleringen; "Gør rede for hvordan sinus i en retvinklet trekant kan udtrykkes ved to af siderne i denne"

Menes der bare at jeg skal forklare om enhedscirklen og at sinus ligger på y-aksen? Jeg er lidt forvirret :/ På forhånd tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. maj 2015 af Therk

#0

[...]
Menes der bare at jeg skal forklare om enhedscirklen og at sinus ligger på y-aksen? Jeg er lidt forvirret :/ På forhånd tak!

Hold lige fast i den tankegang og fortæl mig så hvad der sker, hvis jeg laver en trekant, som har en dobbelt så stor hypotenuse - og hvad er det nu hypotenusens længde i enhedscirkeltilfældet er?

Så hvad er det egentlig sinus måler? Og i forhold til hvad i enhedscirklen?

Jeg håber de spørgsmål kan hjælpe dig på rette vej. Du virker til at kunne regne den ud!


Svar #2
24. maj 2015 af astpa (Slettet)

Hypotenusen er det dobbelte af enhedscirklens radius, så kan den vil aldrig blive mere end 2? 

Sinus måler vel den retvinklede trekants højde.. I forhold til cosinus/bunden? .. tror jeg.. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. maj 2015 af Soeffi

Du har, at længden af hypotenusen gange sinus til vinkel A er lig med længden af den modstående katete til A.


Brugbart svar (1)

Svar #4
24. maj 2015 af Therk

Så længden af hypotenusen i enhedscirklen er altid 1, da den er radiussen!

Dertil kommer at to trekanter, hvis tre vinkler er ens, er proportionale. Det betyder at du altid kan skalere trekanter ned til den trekant, der er i enhedscirklen. Du skal blot finde det tal, så hypotenusen i den store trekant skaleres ned til 1 - og det er trivielt at længden på hypotenusen skal divideres med sig selv for at få 1.

Fx her:

Hvor lang er BC, i en trekant med de samme vinkler, men hvor hypotenusen er 1?

Svaret må da være 3/5, da de to trekanter er proportionale.

Derfor har du netop hvad Soeffi skriver i #3 - eller formelt:

\sin \theta = \frac{\text{mod}}{\text{hyp}}

Jeg håber, det giver klarhed.


Svar #5
24. maj 2015 af astpa (Slettet)

Det gav rigtig meget klarhed! Tusind tak :-)


Brugbart svar (1)

Svar #6
24. maj 2015 af Arccossintan (Slettet)

#4 Fulgte lige med i indlægget. Fantastisk forklaring! Det gav mig lige en hel ny forståelse for formlen.


Skriv et svar til: Hjælp til sinus

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.