Fysik

Fysikspørgsmål

25. maj 2015 af Elev1097 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hejsa. 

Jeg sidder med en opgave og er kommet i tvivl om nogle spørgsmål omkring opdrift. 

Opgaven er: en varmluftsballon består af en dug, der udspændes tilnærmelsesvist til en kugle med diameteren 24 m af varm luft. Dugen samt torvværk, mandskabskruv, brænder og passager vejer tilsammen 350 kg. 

spørgsmål: 
1) Beregn opdriften på ballonen når udetemperaturen er 20 C og trykket er 103 kPa:
Hvilken formel skal jeg bruge her, hvordan? Den eneste jeg kan tænke på er Fop = p * V * g, men synes ikke rigtig jeg kan komme i tanken om andre? 


2) bestem massen m af den varme luft i ballonen? 

3) Hvad er trykket p af den varme luft i ballonen? 

Håber rigtig meget på hjælp :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. maj 2015 af mathon

1)
         Opdriften på ballonen er lig med tyngden af den fortrængte udeluft.

                                      F_{op}=m\cdot g=V\cdot \varrho \cdot g
         hvor \varrho beregnes
         af:
                                      \varrho =\frac{p\cdot M}{R\cdot T}     og    M=0{,}029\; \frac{kg}{mol}
 

         \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! F_{op}=V\cdot \varrho\, \cdot g=\left (\frac{\pi }{6}\cdot (24\; m)^3 \right )\cdot \left ( \frac{103000\; Pa)\cdot \left ( 0{,}029\; \frac{kg}{mol} \right )}{8{,}31447\; \frac{J}{mol\cdot K}\cdot ((273{,}15+20)\; K)} \right )\cdot (9,82)\; \frac{N}{kg}
                                
                                     


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. maj 2015 af Arccossintan (Slettet)

...


Svar #3
25. maj 2015 af Elev1097 (Slettet)

Tusind tak skal du ha 


Skriv et svar til: Fysikspørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.