Matematik

Funktioner

07. juni 2015 af marc4567 - Niveau: C-niveau

Jeg har problemer med nogle funktioner, som jeg håber, at I kan hjælpe mig med.

Først og fremmest har jeg et spørgsmål vedr. værdien af f. Jeg har et eksempel, der lyder: f(1) = 1 og f(3) = 16. De tal skal jeg bruge til topunktsformlen, men jeg er sikker på, hvordan man gør. Mine egne tanker er, at (1,1) og (3,16) vil være de to punkter, som jeg skal bruge, men har jeg ret i det?

Desuden har jeg fået at vide jeg skal kunne bruge topunktsformlen med log i hovedet. For mig virker det lidt urealistisk, men er der nogen måde, hvor man nemt kan regne med log uden brug af lommeregner? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. juni 2015 af mathon

Hvilken type funktion?


Svar #2
07. juni 2015 af marc4567

Første funktion er eksponentiel udvikling, mens nummer to er en potensiel udvikling.


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. juni 2015 af mathon

eksponentielt:

                          y_1=b\cdot a^{x_{1}}

                          y_2=b\cdot a^{x_{2}}              hvoraf a og b kan beregnes.


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. juni 2015 af mathon

potensielt:

                          y_1=b\cdot {x_{1}}^a

                          y_2=b\cdot {x_{2}}^a              hvoraf a og b kan beregnes.


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. juni 2015 af mathon

potensielt:

                          y_1=b\cdot {x_{1}}^a

                          y_2=b\cdot {x_{2}}^a       

           a=\frac{\log\left ( \frac{16}{1} \right )}{\log\left ( \frac{3}{1} \right )}=\frac{\log(16)}{\log(3)}

           b=\frac{y_1}{{x_1}^a}=\frac{1}{{1}^a}=1


Svar #6
07. juni 2015 af marc4567

Tak for svarene, men jeg kender godt formlerne. Som du kan se i første indlæg, så har jeg mere problemer med værdien af f. Jeg har et eksempel, der lyder: f(1) = 1 og f(3) = 16. De tal skal jeg bruge til topunktsformlen, men jeg er sikker på, hvordan man gør. Mine egne tanker er, at (1,1) og (3,16) vil være de to punkter, som jeg skal bruge, men har jeg ret i det?


Brugbart svar (0)

Svar #7
07. juni 2015 af mathon

Disse punktkoordinater er netop anvendt i #3 - #5.

"Mine egne tanker er, at (1,1) og (3,16) vil være de to punkter, som jeg skal bruge, men har jeg ret i det?"

                             Ja du har.


Svar #8
07. juni 2015 af marc4567

Arhh, det havde jeg ikke lige tænkt, men igen mange gange tak for hjælpen. Fortsat god dag!


Skriv et svar til: Funktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.