Studievalg og videregående studie

Jura på kvote 2

16. august 2015 af diskoler (Slettet)

Jeg har læst det her http://studier.ku.dk/bachelor/ansoegning-og-optagelse/vurdering-kvote2/afslag-i-kvote-2-2015/jura/

omkring juras kvote 2-optaget på KU, og er det alt? Skal man tage en hel anden uddannelse for at blive stillet godt i en kvote 2-ansøgning?

Og findes der frivillig arbejde som man kan lave som 18-årig, der kan bruges i en kvote 2-ansøgning? Kom gerne med eksempler. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. august 2015 af CULPØS (Slettet)

http://studier.ku.dk/bachelor/ansoegning-og-optagelse/vurdering-kvote2/#kriterier

Du kunne evt. ringe til KU og spørger.

Hvis jeg tænker job: Piccoline måske?


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. august 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

Som du sikkert har bemærket så er jura på KU et populært valg. Som jeg ser det er det klart nemmest at blive optaget gennem kvote et, nøjagtigt som med medicin.

Det er ikke, som der også står, nødvendigt med en hel uddannelse, men en hel eller halv er bedre end ingenting. Relevansen og ansøgers evne til at formidle egen interesse/motivation er det afgørende.

Som det samlet set fremgår, så er vejen til optagelse gennem kvote to en vej, der kan tage nogle år. Tiden kunne jo bruges på at være domsmand/nævning. Det er oven i købet lønnet og der er mangel på yngre personer.

#1, KU vægter ikke piccoline jobs ved jura, kvote 2 ansøgninger.

Hilsen Lars


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. august 2015 af PSXL

#0 Har du overvejet jura på SDU?


Svar #4
16. august 2015 af diskoler (Slettet)

#3

#0 Har du overvejet jura på SDU?

Ja, som min næste prioritet efter KU. Men er kravene ikke meget ens? Der lægges jo stadig stor vægt på uddannelse og beskæftigelseshistorik. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. august 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

#0, meningen med at optage ansøgere via kvote 2 er at man vil se på andre egenskaber end et højt gennemsnit fra en gymnasiel uddannelse. Disse egenskaber skal naturligvis være relevante for uddannelsen, eller blive det bare til en konkurrence om hvem der bedst kender undervisningsministeren/statsministeren/dronningen.

Relevante elementer er lignende uddannelse (HA, advokatsekretær, socialrådgiver) eller arbejde inden for uddannelsens fagområde (kan ikke lige komme på andre end domsmand/nævning som ikke kræver lang uddannelse først).

I.flg. din profil er du 17 og har nok stadig ikke endnu bestået den gymnasielle uddannelse du alligevel skal have for at blive optaget, så er det bedste råd herfra er at satse på optagelse via kvote 1. Dvs. få så høje karakterer så muligt.

Kvote 2 er ingen genvej, det er en alternativ optagelsesmåde og det er langt fra givet at konkurrencen er mindre.

Hilsen Lars


Skriv et svar til: Jura på kvote 2

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.