Matematik

Løse ligning, men hvordan?

24. august 2015 af højben12 - Niveau: C-niveau

Hej, 
Jeg har en ligning som jeg gerne vil løse, men efter mange forsøg, med svar som er endt i øst og i vest, har jeg simpelthen brug for hjælp!

Ligningen lyder således:
1/2(3x-2)=5

I min opgave står der at svaret til opgaven er x=4, det kan jeg simpelthen ikke få til at passe. Så jeg håber at en venlig sjæl derude, kan fortælle mig hvordan det kan lade sig gøre :-)


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. august 2015 af 123434

0,5(3x-2)=5

0,5*3x+0,5*-2=5   Ganger ind i parentesen

1,5x-1=5

1,5x-1+1=5+1   lægger 1 til på begge sider af lighedstegnet

1,5x=6

1,5x/1,5x=6/1,5  dividerer med det tal som står foran x på begge sider af lighedstegnet

x=4


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. august 2015 af EnHjælpendeFod (Slettet)

1: Først ganger du ud af parentesen
2: Derefter flytter du de hele tal (de, hvor x ikke indgår) over til højre side af lighedstegnet
3: Derefter dividere n, som er det tal som x er ganget med, dette skal gøres i alle led på begge sider af lighedstegnet og så burde det være løst!


1/2 * (3x-2)=5 <->

Gang ud:
1,5x-1=5
Flyt de hele tal over på den anden side og reducer (5+1):
1,5x=6
Divider med 1,5 i alle led, herved isolerer du dermed x:
x=6/1,5=.... regn det selv ud ;)

!!OBS!! Bemærk dog at jeg ikke benytter mig helt af de rigtige fagbegreber, men det burde være forståeligt! :)

Jeg vil gerne se, hvordan du regnede det ud, så kan jeg fortælle dig, hvorfor det er forkert! :)


Svar #3
24. august 2015 af højben12

Tusind tak for svar, det er helt bestemt forståeligt! :-)

Jeg regnede det bl.a. således: 
1/2*(3x-2)=5
Derefter gangede jeg ind i parantesen, så det blev

1,5x-1=5
1,5x-1+1=5+1
1,5x=6

Og her skete min fejl så. Jeg kan se at I begge har divideret med 1,5 på begge sider. Jeg (troede), eller har i hvert fald forstået, at når der intet står foran det første tal i ligningen er det automatisk et +. 
Altså så at der i princippet stod 

+1,5x=6

Og var dertil ret sikker på, at man så skulle
+1,5x-1,5=6-1,5
Og dertil blev mit resultat x=4,5. 

Hvordan kan det være at i vælger at dividere? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. august 2015 af EnHjælpendeFod (Slettet)

Okay, du skal bare huske på, at når der står 3x for eksempel, så er det det samme som 3*x, altså skal du dividere med tallet for at isolere x.

Generelt:
nx=n*x

For at fjerne n må man dividere, da det er det modsatte! :) - HUSK at det skal gøres i alle led, så for eksempel hvis der nu havde stået nx=a+b, så skal du dividere n i begge led, altså:
x=a/n + b/n (underforstået at nx/n = x, da n/n går ud med hinanden), er det forståeligt?

Lidt mere hjælp, hvis du har problemer med regnearternes hieraki:
http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/tal-og-regnearter/regnearternes-hierarki


Svar #5
24. august 2015 af højben12

Det kan jeg sagtens forstå, mange tak for de gode råd! :-)


Brugbart svar (0)

Svar #6
24. august 2015 af EnHjælpendeFod (Slettet)

Det var så lidt, så hold øje med om der er et tegn i mellem ellers betyder det bare gange! :) 
Dermed sagt, hvis der står -x er det det samme som -1*x 

Held og lykke fremover! :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
24. august 2015 af Eksperimentalfysikeren

Man bør ikke omregne til decimaltal ved løsningen af en ligning. Et decimaltal angiver, at værdien ikke er kendt helt præcist. Ligningen løses ved at man ganger på begge sider af lighedstegnet med 2 (så forsvinder den halve på venstre side) og derefter lægger man 2 til på begge sider af lighedstegnet. Til sidst divideres med 3 på begge sider af lighedstegnet.

Det er korrekt, at 3x = +3x, men heri gemmer sig desuden et gangetegn: +3*x. Det er derfor, der skal divideres, som nævnt.


Brugbart svar (0)

Svar #8
25. august 2015 af mathon

kort:

             \frac{1}{2}(3x-2)=5                      multiplicer med 2 på begge sider

             (3x-2)=5\cdot 2=10

             3x-2=10                          adder 2 på begge sider

              3x=12                                  divider med 3 på begge sider

              x=4


Skriv et svar til: Løse ligning, men hvordan?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.