Studievalg og videregående studie

Kan man huske 3 timers læsning hver dag?

02. april 2016 af sivasdauda (Slettet)

Hej

Jeg ved ikke lige hvor dette emne høre til, så jeg prøver her.

Jeg føler selv jeg er en dårlig læser, når jeg fx har historie som ikke interesserer mig så kan jeg ikke huske noget som helst, men hvis jeg læser en artikel som jeg har interesse for kan jeg huske det meste, men nogen gange kan jeg ikke huske så meget.

Hvordan kan man blive en bedre læser, når man nu til sommer skal læse 2-3 timer om dagen? Jeg føler jeg kan læse den samme tekst flere gange, men der siver intet ind i hjernen. Er der nogen der har samme problem, hvis ja, hvad gjorde du?


Brugbart svar (1)

Svar #1
02. april 2016 af JulieW99

Aktiv læsning. Det er passiv læsning hvis du bare sidder og læser. Du kan derimod gøre det aktivt ved at læse højt og tage notater. Skriv dem helst i hånden. Jeg vil anbefale dig åde at læse højt og skrive notater i hånden, for at huske mest muligt.

Derudover kan du skrive spørgsmål ned imens du læser. Når du har læst færdigt, så svarer du på spørgsmålene med dine egne ord, og ikke tekstens. Svarene skal gerne kunne findes i teksten.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. april 2016 af DrNielsen

Når du læser en tekst skal du tænke over hvad det er den fortæller dig. Forestil dig bogen som jeopardy. Du får svaret på et spørgsmål - men hvilket spørgsmål er det teksten svarer på? 
Af egen erfaring kan jeg sige at jeg meget hurtigt mister koncentrationen, hvis ikke jeg hele tiden har for øje hvad det er teksten prøver at fortælle mig - og jeg læser mange sider. Hver dag! :-)


Skriv et svar til: Kan man huske 3 timers læsning hver dag?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.