Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Lineær programmering - valg af projekt

07. maj 2016 af Michaela4180 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Er her nogen, der er super skarpe i Lineær programmering - på videregående niveau?

.. og gerne én, der vil hjælpe med en enkelt opgave :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. maj 2016 af peter lind

Jeg ved da en del om lineær programmering


Svar #2
08. maj 2016 af Michaela4180 (Slettet)

Her er opgaven

Vedhæftet fil:16.2..docx

Brugbart svar (0)

Svar #3
08. maj 2016 af peter lind

Jeg har nogle spørgsmål:

Regnes der med  intern forrentning eller kan man bare bruge de angivne beløb direkte ?

Kan de pågældende projekter kun gennemføres fuldstændig i hvilket tilfælde det bliver et IP problem ?

Hvor langt er du selv kommet ?


Svar #4
08. maj 2016 af Michaela4180 (Slettet)

Ingen intern forrentning

Spørgsmål 2 ved jeg ikke, om man bare skal antage?

Jeg ville løse den i Solver, men har ingen ide om hvordan?


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. maj 2016 af peter lind

ad spørgsmål 2 Hvis det skal være heltallig, bliver det meget mere besværligt, så ud fra mit gæt af hvad dit niveau er, tror jeg ikke på, at det er et IP problem.  

Jeg kender ikke solver men du kan se i manualen eller søge i hjælpefunktionen efter a) LP, lineær programmering eller simplex algoritmen.


Svar #6
08. maj 2016 af Michaela4180 (Slettet)

Så opgaven går ikke ud på at LP???


Brugbart svar (0)

Svar #7
08. maj 2016 af peter lind

Det må du bedst vide. Du skrev, i #0 at det var et lineær programmering opgave, så det er jeg gået ud fra. Hvis du bare skal vælge projekter ud er det hovedregning. Hvis du ser på udgifter og kapital til rådighed det første år er der kun to muligheder. Du vælger projekt 2, som sluger hele den til rådighed stående kapital, eller du gennemfører projekt 1 og 3. De 2 følgende år er der rigelig kapital til de to muligheder. Så er det bare at se efter hvilket af de to tilfælde der er bedst


Svar #8
08. maj 2016 af Michaela4180 (Slettet)

Det er fordi der står 'formuler som et LP problem' ?
'

Svar #9
08. maj 2016 af Michaela4180 (Slettet)

Vi har beregnet NPV i opgave 16.1. Skal man bruge disse til at udforme LP ?

Brugbart svar (0)

Svar #10
08. maj 2016 af peter lind

Hvad er NPV ? Du må regne med at jeg ikke er økonom; men matematiker og fysiker


Brugbart svar (0)

Svar #11
09. maj 2016 af Stats

NPV er den engelske forkortelse (net present value), og på dansk, kapitalværdien (også kaldet nettonutidsværdi), hvilket vil sige at man har trukket anskaffelsesprisen fra nutidsværdien af de forventede fremtidige indbetalinger.

Man anvender denne, for at se, om den er positiv eller negativ (og hvor meget), for at vurdere om investeringen er rentabel :-)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: Lineær programmering - valg af projekt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.