Fysik

Kontaktkraft mellem tandhjul

30. maj 2016 af EnStuderende - Niveau: A-niveau

Er der nogen, der kan hjælpe med opg. c i denne her? Jeg går ud fra, at man siger:

F = P/v

Men det er hastigheden, jeg er i tvivl om. Jeg tænker, at de ikke har opgivet radius uden grund, og jeg ved, at: v = omega*r

Men er hastigheden ikke bare det samme som selve lokomotivets hastighed? Ved godt, at vinkelhastigheden ikke er pga. radius, men hastigheden er jo en vektor, der står vandret på radius - er den ikke det samme, som den hastighed det lille tandhjul eller selve hjulene kører med? Eller har jeg misforstået noget?


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. maj 2016 af peter lind

ω*r er hastigheden på randen af hjulet. Dette må også være farten af lokomotivet


Svar #2
30. maj 2016 af EnStuderende

Ok så det jeg tænker er rigtigt? Men jeg forstår bare ikke, hvad jeg så skal bruge radius til? Er det så ikke bare at sige, at kraften er den givne effekt divideret med lokomotivets hastighed?


Brugbart svar (1)

Svar #3
30. maj 2016 af peter lind

Du har jo fået opgivet vinkelhastighed og r. Det skal så bruges til at beregne farten


Svar #4
31. maj 2016 af EnStuderende

Nårh vent, så er det jo vinkelhastigheden, der er den samme, i hvert fald for hjulet og det store tandhjul.... Men så har de forskellig hastighedsvektorer pga. forskellig radius. Ok men så tænker jeg: har det lille og det store tandhjul ikke samme hastighedsvektor, for de er jo forbundet? Men så har de forskellig vinkelhastighed, igen pga. radius?

Har jeg forstået det rigtig nu? Det er fordi jeg prøver at forstå mere overordnet, hvad der egentlig sker.


Svar #5
31. maj 2016 af EnStuderende

Men nej, det forstår jeg egentlig ikke. Fordi i #1 siger du jo, at tandhjulet har samme hastighedsvektor som hjulet. Det kan vel ikke passe, hvis de har samme vinkelhastighed og forskellig radius?


Svar #6
31. maj 2016 af EnStuderende

Nej, det gør du self. ikke. Ok tandhjulet og hjulet har forskellige hastigheder, men samme vinkelhastighed. Yes, jeg forstår det nu... Og hastigheden af det store tandhjul må være det samme som det lille tandhjul, som så til gengæld må have en anden vinkelhastighed.... yes... Mange tak for din hjælp :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
31. maj 2016 af CrazyPoPcorn (Slettet)

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #8
31. maj 2016 af Eksperimentalfysikeren

Tilbudet er i strid med reglerne for brug af SP. Det er desuden ulovligt at sælge disse opgaver. Jerslev har kontaktet moderatorerne og brugeren er slettet.

Det er skandaløst, at en bruger misbruger en anden brugers tråd på denne måde.


Skriv et svar til: Kontaktkraft mellem tandhjul

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.