Studievalg og videregående studie

Kvote 2 statskundskab

03. august 2016 af FMikkelsen (Slettet)

Hej :)

Jeg er lige blevet færdig med gymnasiet og søgte ind på statskundskab(standbyplads) og Jura. Jeg komme ikke ind på statskundskab, da mit snit (med bonus) ligger på 10,4 og det krævede 10,7 at komme ind på KU. Jeg kom dog ind på jura, da snittet "kun" er 9,4. Jeg er selvfølgelig glad for det, men vil nu allerhelst studere statskundskab. Jeg har valgt at tage et sabbatår og dermed ikke begynde på jura i år, til marts har jeg dog planer om at søge kvote 2, men jeg er i tvivl om hvor meget man skal have med i sin ansøgning. Jeg har hørt meget blandet, og ville derfor høre om nogle har erfaring med det?

Jeg ved at de på KU kigger på de relevante fag, hvor jeg har fået 12 i samfundsfag, odtidskundskab og matematik, samt fået 10 i alle sprogfag. Det som trak mig ned var egentlig min SRP som jeg fik 7 i samt idræt, biologi og AT...

Derudover har jeg været med i et Erasmus udvekslingsprogram, som jeg har diplom for, og arbejdet i radikale ungdom. Jeg har også været med i samfundsfagscup og været på samfundsfags talentholdet på mit gymnasie. Jeg har også lavet frivilligt arbejde fx som studentermedhjælper i økonomiafdelingen på teaterøen, lektiehjælper for indvandre hos rødekors, frivilligt arbejde i amnesty international, samt rødekors ambassadør på mit gymnasie. Lige nu arbejder jeg i et revisor firma som studentermedhjælper, men jeg ved ikke hvor meget man skal have med i sin kvote 2 ansøgning for at komme ind. Håber nogle af jer kan hjælpe- Tak på forhånd :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. august 2016 af Moderatoren

De 7 vurderingskriterier i kvote 2 på KU findes her.

SDU's kriterier står her

Der står ikke rigtigt noget på AU's hjemmeside. Men det er nok nogenlunde de samme kriterier. Du kan evt. ringe/skrive og spørge dem.


Brugbart svar (1)

Svar #2
03. august 2016 af dannysannem

KU har lavet nogle rigtig gode beskrivelser af hvad man kan gøre af indsats for at kvalificere sig til kvote 2. Den motiverede ansøgning tænker jeg er det væsentligste at fokuesere på da den samler det hele: Hvilke erfaringer vil gerne have til at danne grundlag for din optagelse? Det skal jo skrives i din ansøgning. Se her.

http://studier.ku.dk/bachelor/ansoegning-og-optagelse/optagelse-i-kvote-2/

Så det er bare med at få noget på CV'et - relevant erhvervsarbejde, højskole, rejse - MED INDHOLD og dybde. Overfladiske aktiviteter med kort varighed er det min fornemmelse ikke vægter så højt.

Men igen - det hele skal samles i en motiveret ansøgning, som du ikke bare skal lalle af. Den er vigtig!!!

Det er mit bud


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. august 2016 af Skaljeglavedinelektier

Man kunne fristes til at spørge, om Århus eller Odense ikke ville være en mulighed? Med dit snit kunne du jo være kommet ind der. 


Svar #4
03. august 2016 af FMikkelsen (Slettet)

#2 tak :) jeg var enligt også interesseret i om noget af det jeg har lavet er relevant for statskundskab, men det kan jo være svært at sige går jeg ud fra.

#3 Jeg har tænkt meget over det, og min begrundelse er nok også rimelig åndsvag, men jeg er født og opvokset i københavn. Hele min familie, kæreste, netværk og venner er fra KBH. Så for mig virker det meget skræmmende at flytte til Århus. Jeg har tænkt over at bo i KBH og så studere på SDU, men jeg har en hest og rider på ret højt niveau, så det er ikke bare en fritidsinteresse for mig, og det er i forvejen svært at blive ved med at ride når man starter på uni, så jeg tror ikke jeg ville kunne fortsætte, hvis jeg skulle pendle 2 timer hver dag. Har dog alligevel planer om at kigge nærmere på andet end KU, men jeg vil allerhelst blive i københavn. Det er lidt åndsvage begrundelser, men Århus og Odense bliver helt klart 2 og 3 prioriteter næste gang jeg søger :)


Svar #5
03. august 2016 af FMikkelsen (Slettet)

#1 Tak :) jeg har kigget på deres hjemmeside, men er egentlig mere interesseret i at høre om nogle har erfaring med det/ om det jeg har lavet indtil nu er relevant :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
03. august 2016 af dannysannem

#4
Alle har deres egne begrundelser for deres valg. Og de er sjældent åndsvage. Jeg synes du lyder velovervejet om din situation.

Når det så er sagt så vil jeg da gerne slå et slag for at bryde rutinen og sprænge de trygge rammer til fordel for at opleve sig selv på nye måder i nye omgivelser. Meget af det man forlader vil være der når(/hvis) man vender tilbage igen.

:-)

Skriv et svar til: Kvote 2 statskundskab

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.