Historie

Side 2 - Kildekritisk analyse af Krystalnatten den 9 november 1938

Svar #21
11. august 2016 af HFNU (Slettet)

1000 tak Skaljeglavedinelektier. Jeg er desværre heller ikke sikker selv om hvilke dele jeg skal besvarer og lave en analyse af. Det eneste jeg ved er det som står i opgaveformuleringen. Jeg har ikke fået nogen problemstilling så vidt jeg ved.

Jeg kan godt se at det er ret svært at hjælpe mig når man ikke rigtig ved hvilke dele af opgaven man egentlig skal svarer på.  For at være helt sikker vil jeg tale med min lærer også vende tilbage igen, imorgen. Så er det forhåbentlig mere tydelig hvad jeg skal.

Lige nu må jeg bare forholde mig til den opgaveformulering jeg har fået.

Jeg ville dog spørger dig, omkring hvem du tror modtagergruppen er ? jeg tænker måske det kunne være omverden. Altså at det skal være ligesom et vidensbyrd for det afsender har oplevet.


Brugbart svar (0)

Svar #22
11. august 2016 af Skaljeglavedinelektier

Uden videre information vil jeg også mene, at det er for at oplyse "omverdenen". Der mangler dog information til, at jeg vil kunne give et definitivt svar. 


Svar #23
11. august 2016 af HFNU (Slettet)

Helt sikkert 1000 tak igen.

Jeg ved at det nok er lidt hen i vejret at spørger omkring det her, men jeg håber det er ok jeg lige spørger.

Selve titlen på kilden er vel : "Tekst 22: En af de 30.000 jøder, der blev fængslet under Krystalnatten, beretter om uhyrlighederne i kz-lejren Sachsenhausen" og det er et forkortet dagbogsuddrag , som Wolfgang Benz senest har udgivet  , under titlen ; "Die Juden in Deutschland 1933-1945" , i Munchen i 1996.  Teksten er oversat fra tysk til dansk fra K.C Lammers.

Faktisk er jeg ikke rigtig med på hvad noget af det sidste betyder: Vejen til Auschwitch.

Har jeg forstået det korrekt så :)?


Svar #24
12. august 2016 af HFNU (Slettet)

undskyld forkortet var en fejl, mente bare at dagbogsuddrag


Brugbart svar (0)

Svar #25
12. august 2016 af Skaljeglavedinelektier

Så vidt jeg kan se, står der ikke, at det er et dagbogsuddrag. Det er det dog nu nok sandsynligvis, men det kan ikke man ikke helt konkret sige. 

Der står nederst på siden: 

Kilde: Wolfgang Benz; Die Juden in Deutschland 1933-1945 (München 1996). Hele teksten oversat i "Vejen til Auschwitz" af K.C. Lammers, tekst 10c, s. 71-72.

Det betyder bare, at Wolfgang Benz har skrevet bogen med titlen Die Juden in Deutschland 1933-1945, og at den er udgivet i 1996. Bogen er på tysk, og den kilde, du har læst, der er fra Wolfgang Benzs bog, er blevet oversat i bogen "Vejen til Auschwitz af Karl Christian Lammers. 
                                                                                                                                                                                                                 


Svar #26
12. august 2016 af HFNU (Slettet)

TAK

Jeg forstår det godt nu, men jeg kan ikke helt komme frem til hvordan jeg skal beskrive typen af kilde. Jeg tænker det er en jødisk mands erindring, og det derfor godt kunne tyde på det var en dagbog, tror du ikke det vil være fint at formulerer det på den måde?

Titlen på kilden er vel det jeg har skrevet i # 23 med fed skrift?


Svar #27
12. august 2016 af HFNU (Slettet)

Skaljeglavedinelektier, jeg har nogle flere spørgsmål og jeg tænkte om jeg kunne skrive dem til dig, og også sende selve kildeanalysen på mandag måske hvis du har tid ?


Brugbart svar (0)

Svar #28
13. august 2016 af Skaljeglavedinelektier

Du kan bare sende det. Jeg tror dog den måde, du (har fået at vide at man) skal lave kildekrtitik på er lidt anderledes i forhold til den, jeg ville lave. 

Kilden er det du har skrevet med fed skrift. 

Problemet med det du skriver er netop: Jeg tænker det er. Det du skriver bliver nødt til at være korrekt og ikke spekulationer. 


Svar #29
13. august 2016 af HFNU (Slettet)

Tak :) jeg sender nogle af spørgsmålene, jeg er ikke færdig med min analyse endnu.

Min analyse er lidt baseret på min egne spekulationer :) så du har helt ret, jeg får forhåbentlig svar på noget at det som er vigtigt for min kildekritik på mandag.


Brugbart svar (0)

Svar #30
15. februar 2019 af heyder123

Hej HFNU. Er det muligt du eventuelt vil sende din kildekritisk analyse til mig da jeg har nemlig tænkt mig at skrive om det samme og bruge det som inspiration :) ? 


Forrige 1 2 Næste

Skriv et svar til: Kildekritisk analyse af Krystalnatten den 9 november 1938

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.