Matematik

Ligningsystem til opgave

10. oktober 2016 af lucasw89 - Niveau: C-niveau

Hej studieportalen. Jeg har fået stillet en opgave der lyder således:
"Opstil et ligningssystem (2 ligninger) for følgende tekst og løs ligningssystemet:
Hvor mange kaniner og duer har Max, når disse dyr tilsammen har 19 hoveder og 52 ben?
"

Jeg har lidt svært ved det, da hoveder og ben ikke kan være sammen. Derfor kan man jo ikke bare sige:
K+D=71
Jeg er klar over man skal lave 2 ligninger, men ved ikke rigtigt hvordan man skal skille dem fra hinanden. Måske noget i stil af
K+D=19 og K+D = 52?

Tak for din tid - Lucas


Brugbart svar (1)

Svar #1
10. oktober 2016 af Capion1

K + D = 19 er rigtigt, men K + D = 52 er ikke rigtigt.
Hver kanin har ...... ben og hver due har ........ ben.


Brugbart svar (1)

Svar #2
10. oktober 2016 af sjls

Da begge dyr har ét hoved hver, så er

x+y=19

og da kaniner har 4 ben og duer 2, så er

4x+2y=52


Brugbart svar (1)

Svar #3
10. oktober 2016 af Capion1

Lad, så vidt muligt, opgavestilleren selv regne videre på opgaven.


Svar #4
10. oktober 2016 af lucasw89

Tusind tak for de hurtige svar. Der her er egenligt noget jeg har arbejdet med, men af en eller anden grund fik jeg det til -14 istedet for 14. Tusind tak for opklaringen


Brugbart svar (0)

Svar #5
10. oktober 2016 af sjls

#3

Lad, så vidt muligt, opgavestilleren selv regne videre på opgaven.

Det har du bestemt ret i, og det prøver jeg som sådan også at stræbe efter. Det blev vist lige en smutter, da jeg synes det var lidt svært at forklare uden at vise hele opgaven. Men nu - 3 minutter efter oprindeligt postet - er det blevet slettet. - Så må vi se, om opgavestilleren har hukommelsen skruet rigtigt på eller selv kan løse resten. ;)


Brugbart svar (0)

Svar #6
10. oktober 2016 af sjls

#4

Tusind tak for de hurtige svar. Der her er egenligt noget jeg har arbejdet med, men af en eller anden grund fik jeg det til -14 istedet for 14. Tusind tak for opklaringen

Hvad fik du til 14, om jeg må spørge? :)


Svar #7
10. oktober 2016 af lucasw89

#6
#4

Tusind tak for de hurtige svar. Der her er egenligt noget jeg har arbejdet med, men af en eller anden grund fik jeg det til -14 istedet for 14. Tusind tak for opklaringen

Hvad fik du til 14, om jeg må spørge? :)

Jeg kan ikke helt huske mit gamle regnestykke, men det var hvor man kunne bruge substitutions metoden - 
4K + 2(19-K) = 52
4K + 38 - 2K = 52
Og så er den et eller andet sted gpet galt her:
K=-14
Eller i hvert fald noget i den stil. Jeg har nu fået 7 kaniner og 12 duer.


Skriv et svar til: Ligningsystem til opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.