Matematik

Statistisk, middelværdi M og spredning SD.

23. oktober 2016 af JosephineC (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej! Jeg har faktisk brug for lidt hjælp. Jeg er vant til at beregne på Excel, nu vil jeg selv beregne uden Excel's hjælp.

Angående statistisk. Jeg har fået en opgave, som drejer sig om hæmoglobin- og hæmatokritbestemmelse.

Jeg har beregnet middelværdien. Summen af alle resultaterne: (19,8+19,56+19,04+19,03+19,08) = 96,78. mmol/L.

Middelværdi = 96,78/5 = 19,356.

??Formlen for SD = 

Jeg har resultatet = 0,323, men det er fra Excel.

Jeg vil vide hvordan man gør, dog har jeg svært ved at forstå formlen.

En anden måde at beregne på?

Summen af resultaterne:

(19,8-19,356)^2+(19,56-19,356)^2+(19,04-19,356)^2+(19,3-19,356)^2+(19,08-19,356)^2= ...

SD = [\sqrt{svaret}] fra summen af resultaterne ^2/(5-1))= ...

Håber at en af jer vil hjælpe ((-:

God søndag!


Brugbart svar (1)

Svar #1
23. oktober 2016 af peter lind

Det du skriver er fuldkommen rigtig og det er al ære værd at du på den måde vil komme til bunds i det. Der er ingen anden måde end at regne det ud end at gå i gang med talbehandlingen. Grunden til, at man netop bruger for eks. et regneark er netop, at  det er beregningsmæssigt meget krævende. Jeg vil absolut ikke anbefale at bruge håndkraft.

Hvis du vil se nærmere på det uden at komme i de helt krævende tal beregninger, vil jeg foreslå følgende

opret en kolonne (eller række) i et regneark med de oprindelige data for eks. i A kolonnen.

I næste kolonne (B?) opretter du en kolonne med middelværdien ud foran de oprindelige data

I næste kolonne (C?) begner du differencen mellem de to kolonner (A-B ?) 

I næste kolonne (D?) kvadrerer kolonne beregner du kvadratet på kolonnen.

Dernæst finder du summen af denne kolonne (D)

Til slut dividerer du dette med 5-1 = 4


Svar #2
23. oktober 2016 af JosephineC (Slettet)

Tak for din hjælp! (-: svar#1


Skriv et svar til: Statistisk, middelværdi M og spredning SD.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.